Köpläge för silver eller guld just nu?

Kan någon förklara för en okunnig vad som händer på guld/silver marknaden? Det pratas om blodbad och karteller och marknadsmanipulering hit och dit. Vad är det för speciellt som händer just denna vecka? Eric har ju twittrat även han att saker och ting “is heating up!”.

Jag ser bara fortsatt röda siffror på mitt fondkonto och förstår inte varför…

3 gillningar

Haha, inte jag heller. Tror det bästa är att bara ignorera det och tex gå på zoo som jag är idag. :wink::slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jag tycker att Eric är så trevlig att lyssna på, att jag köper för SEK 100 AuAg varje månad :slight_smile: Big spender och risky, jag vet :smiley:

2 gillningar

I lekhinken tiltar jag mot högre inflation över längre tid OCH en brist på råvaror. Några funderingar angående silver och råvaror allmänt. Var tänker jag fel?

Mina antagande:
Det kommer antagligen en period med högre inflationstryck än vi har haft på länge för att:
-Det finns brist på allt, från råvaror, transport, personal. Det finns inte tillräckligt med saker för att möta efterfrågan på konsumtion.
-Pga ökad global konflikt, t. ex. USA/Kina ska länder och regioner försöka bli självförsörjande och fortsätta flytta sina supply chains geografiskt nära.
-Tidigare orsaker för deflations finns mindre, såsom globalisering, billig arbetskraft, gott om råvaror, utrymme för tillväxt i global transport
-Det finns (i Europa och USA) inte tillräckligt med hus/fastigheter och ingen kapacitet för att ändra detta på kort sikt

Å andra sidan finns det ett problem i tillverkning av just elektroniken och bilar med den bristen på råvaror, komponenter. Om det finns minskad produktion av elektronik kan det eventuellt minska efterfrågan på silver. Jag förstår inte om detta kommer att trycka silverpriset uppåt eller neråt. Är det inte andra metaller, såsom koppar eller kobolt till exempel som ska få den magiska squeeze vi väntar på?

Det som kan vända på inflationstrycket är till exempel en kraftig minskning i efterfrågan. Det kan hända till exempel om centralbankerna skulle höja räntorna kraftigt för att hålla sig före inflationskurvan. Än så länge är de ‘behind the curve’ och väntar så länge de kan innan de höjer räntan för att en ökning i ränta skulle vara väldigt smärtsamt för ekonomin en stabiliteten av till exempel USD.

Sedan blir det en fråga om vem som ska köpa vad och varifrån. Ska USA köpa silvret från Kina, Sydamerika? De flesta bolagen är registrerade i Kanada men befinner sig inte där. Någon som har koll på den geografiska spridningen i Silver bullets bolag?

Kanske snart dags för ett avsnitt med Erik på något sätt.

@Mattias_Hogstrom, vet inte om du är med i forumet, men du var helt inne i detta, hur tänker du?

6 gillningar

@Guus

Tack för komplimangen att man är helt inne på silver.
Tyvärr har det straffat sig lite att vara helt inne på silver.

Vad fundamental-analys säger är en sak.
Hur marknaden beter sig är en annan.
Gemene man skiter i silver. De tror på att man kan skapa oändligt med pengar genom crypto currencies. Alla kan bli miljonärer/miljardärer. Mortage your house! FED å andra sidan har kommit på att man inte behöver jobba längre, man kan ju trycka upp mer pengar istället.
Ray Dalio, säger att han inte förkastar något.
Han försöker se på momentum.
Även om idén är dålig kanske det finns pengar att tjäna.

Jag har dragit ned på min guld/silver exponering och jag har rensat från förhoppningsbolag. Det hände inte så mycket, och det dök upp minst lika bra investeringsmöjligheter i andra områden. Tex Uran och Olja.

Vill ni vara ESG?
Sluta köra bil och sluta använd produkter som kommer från olja!

Jag har faktiskt fortfarande en betydande guld/silver exponering.

23% First Majestic, Equinox Gold, Barrick Gold
20 % Franco Nevada, Wheaton, Emx
19% Uran
16% Olja
8 % Base metal royalties
5% Bio tech
3% Berkshire
Resten i cash

Den senaste tiden är väl silver en fortsatt besvikelse.
First Majestic åkte på stordäng, men det finns ingen annan CEO än Keith Neumeyer som jag har mer förtroende för. Vet att min investering är i säkra händer. Det är det enda silver bolaget jag har kvar. faktiskt. Positionerar mig långsiktigt via royalty bolag istället.
Silver har hämtat sig något men har varit betydligt högre.
Guld har hämtat sig, Både Uran och Olja har stuckit iväg.
Det är verkligen mumma

Jag tror på råvaruinflation och därför ligger jag tungt i råvaror.
Och nu verkar det som om stjärnorna börjar ställa sig i linje.

Jag köpte på mig mina råvaruaktier när det var lågt.
Jag kommer inte lägga in mer pengar i råvaror. Min andel är ju “för” stor redan.
Allt eftersom det går upp kommer jag gå ur.

Jag har som mål att inte låta något enskilt innehav vara större än 8%.
Jag vill gärna ha 10-15% i Berkshire som bas, men nu ligger det bara på 3%.

Jag vill också gärna in i Carbon credits marknaden.
Men Nordnet tillåter inte mig att köpa vad som helst från min KF.

1 gillning

Tack för svaren Mattias!
Är det inte när ingen vill ha silverbolag att det är köpläge?
Mycket spekulation och har verkligen inte en aning om hur silver buller kommer att utveckla sig. Håller positionen en 2-3 år sedan får jag utvärdera.

Jag gick från att vara överviktad silver till mer jämnt fördelad på guld och silver.
Man skall köpa när ingen annan vill ha det. Stämmer bra.

Så var/är det med olja också. Ingen vill ha det i sin portfölj.
Men så länge alla ESG anhängare inte drar ner på sin oljekonsumtion,
så finns oljebolagen kvar. Den gröna omställningen kräver tyvärr att vi kör vidare på olja,
åtminstone tills vi konstruerat och ersatt maskiner med elmaskiner. Det är en smärtsam ekvation.

Cops21 mötet kom fram till att kolet skall bli “phased down”
Kol och olja skall bort.
Det är dyrt att bygga oljeriggar och man räknar kanske på 10-20 års drift.
Förvänta er inte många nya riggar om bolagen inte vet om de får drivas vidare om 5-10 år.
Pengarna kommer samlas på hög eller delas ut till aktieägarna istället. Tvisten i olja, tror jag kan bli att ju mer man är efter det med blåslampan desto mindre produceras och ju högre blir priset.

Uran. Jag vill helst inte ha kärnkraftverk, men jag tror inte vi kan få bort fossila bränslen om vi inte har en högproducerande energikälla. Förbränningen av fossilt bränsle är ett långsamt hot både mot oss själva och planeten. Generation 4 verkar mycket lovande. Där kan man t.o.m. använda redan använt kärnbränsle.

3 gillningar

Inflationen har gjort så att det väller in medlemmar på https://www.reddit.com/r/Wallstreetsilver

Och kom ihåg att det ännu går att handla momsfritt silver hos Goldsilver.be :wink:

Goldsilver.be har hög frakt men man kan köpa i omgångar och låta produkterna ligga kvar i butiken för att sedan ta hem alltihop på en gång. Även Heubach funkar att handla från.

Är försändelsen försäkrad som på tavex/libertysilver? Inte kul om man beställer silver för flera tusen och paketet “försvinner” någonstans på vägen…

Vet inte men jag litar inte mindre på de tyska o belgiska handlarna än på de svenska.

Ja, de är försäkrade.

https://goldsilver.be/en/content/9-tracking

Kikar lite på att ev köpa guld, men för mig (nybörjare) ser det ut som en stor topp “just nu” (2019-2021), som vid 2011-2012, som går över den “vanliga” kurvan.

https://goldprice.org/ Gold, All data.

Hur resonerar ni kring det?

Hur kommer det sig förresten att man valt att visa 100 year historical data, som TunderTarFyr länkade, med logaritmisk skala? Gold Prices - 100 Year Historical Chart | MacroTrends

Jag tänker att man inte bara kan titta på guldpriset isolerat utan sätta det i relation till annat.

longtermtrends.net finns ett gäng olika relativa grafer som är intressanta, inte bara för guld.

Tex denna som är Dow Jones / Guld som snarare pekar på att guld är billigt jämfört med börsen mätt som Dow Jones.

I den grafen är guldpriset högt när grafen är i bottenläge (guld i nämnaren) vilket det inte känns som nu.

Sen kan förvisso både börs och guld rasa samtidigt så personligen tror jag inte på någon all in i ädelmetaller eller råvaror. Däremot att ha 5-10% av ens totala kapital i vardera tillgången.

1 gillning

Du kan själv välja om du vill visa linjär eller logaritmisk skala på den sidan. Klicka bara i de små blå rutorna.

Prisutveckling är ofta vettigare att visa med logaritmisk skala eftersom underliggande fundamenta växer exponentiellt. Ta t.ex. en titt på S&P500 över lång tid. I linjär skala ser det ut som att det bara är på slutet det hän något. I logaritmisk skala ser man att att den har ungefär samma procentuella utveckling år till år.

Ex: I början av 1900 var det kanske rimligt att begära några öre mer i lön medan det nu är rimligt att begära några hundra eller tusen mer i lön. Båda kan motsvaras av samma procentuella ökning.

Samtidigt har penningmängden i sek ökat med mer än 100%…

3 gillningar

Tack för informativa svar!

Då förstår jag varför logaritmisk skala används.

Penningmängd: Oj!

Just nu är det en hög pengar på ett sparkonto som jag funderar på att använda (andra pengar åker in i olika fonder). Min spontana tanke blev därför att jämföra med ett sparkonto med en modest ränta på 0,5%, istället för Dow Jones (tankevurpa?).

För guld tog jag https://rikatillsammans.se/historik/guldpris-per-gram-sek/XAUUSD Chart — Gold Spot US Dollar Price — TradingView .
För sparkonto drog jag ett antal rader i ett kalkylblad med 0,5% ränta för att få ett diagram som jag matchade mot gulddiagrammet.
Inser precis nu att jag inte har räknat med några skatter eller andra kostnader.

(Blev linjärt diagram, för jag kände mig mest hemma med att skapa ett sådant.)

Förklaring:

• Blå: Guldpris per gram i SEK
  • Lila: Min trendspaning på guldpriset
  • Turkos: Min gissning att nuvarande “topp” i guldpriset går tillbaka till trenden
  • (Röd: Sparkonto 0.5% från 2007 (inga skatter))
  • Rosa: Sparkonto från idag, 0,5% (inga skatter)

Tankar som dök upp:

• Nu sitter jag och amatörgissar framtiden
  • I mitt scenario vinner sparkontot på kort sikt, men på lång sikt (kanske 8+ år) så vinner faktiskt guldet.

Vad sägs? Misstänker starkt att jag är fel ute någonstans, men det var intressant att försöka räkna på det.

Det var ett fantastiskt köpläge för silver för någon månad sedan när Commercials nettoposition var så hög! I alla fall på kort sikt. Tyvärr verkar det inte som att uppgången blev så stor som vi kanske hoppades…

https://www.tradingster.com/cot/legacy-futures/084691

Detta skulle riksbanken ha fan för, men @janbolmeson lät dom komma undan allt för enkelt…

#endthefed

2 gillningar

Något man ska ha i åtanke är bankernas manipulation kring ädelmetaller, senaste kan läsas nedan… Skrämmande att de inte åker dit…

1 gillning