Jag har letat runt efter liknande inlägg, men har inte hittat något som riktigt svarar på min fråga. Vad skulle ni rekommendera för att komplettera Lysa och motverka home bias?
För fem år sedan flyttade vi allt vårt sparande till Lysa och är mycket nöjda med det beslutet, eftersom varken jag eller min man gillar att aktivt välja. Vi vill gärna fortsätta använda Lysa.
Lysa har en home bias på 20%, vilket känns betydande. Med tanke på att både jag och min man arbetar för svenska bolag och äger vårt hus i Sverige, är det uppenbart att vår ekonomi har en home bias.
Jag har funderat på en bra billig småbolagsfond, med antingen global eller enbart USA exponering, hur har ni andra som har majoriteten av ert sparande på Lysa gjort?
Lysa har redan en del småbolag så jag hade i så fall bara kompletterat med en globalfond. T.ex Storebrand Global all countries som är den som är mest lik Lysa exklusive home bias.
Men samtidigt som Alec säger så är det väl inget superproblem med 20% Sverige. Risken är att man krånglar till det onödigt mycket för sig själv om man ska lägga till andra portföljer.
Har inget sparande hos Lsa men en del hos Avanza och Nordnet…
Tycker absolut inte det är en dålig idé att komplettera med USA och IT. framförallt om ni sparar på längre sikt.
Valuta “risken” är dock något som finns där och kronan är ganska svag, hur det set ut om 30 är ju svårt att sia om.
Håller med @MattiasA90. För att göra det så enkelt som möjligt utanför Lysa kan det vara bra att endast använda en fond. Precis som Mattias skriver så är Storebrand Global All Countries ett utmärkt alternativt (om ni har för avsikt att likna Lysa minus homebias). Ett annat alternativ (om ni inte vill investera riktigt lika brett) kan vara en billig bred Global Indexfond (exklusive Tillväxtmarknader, Globala Småbolag). En sådan fond kommer ligga lägre i avgift. Exempel på sådana fonder är Avanza Global, DNB Global Indeks, Swedbank Robur Access Global och Länsförsäkringar Global Index (följer dock ett ESG Index, vilket jag själv undviker).
Min tanke var att försöka ligga så nära forkningsbaserad investeringsstrategi och basera så lite som möjligt på känsla. Därav försöket att komplettera för att bli av med home bias.
Innan jag skrev denna tråd så läste jag den du länkade @MattiasA90 men min känsla var att de ändå låg mycket känslomässiga argument bakom home bias.
När det gäller forskning så finns det som sagt både för och emot.
Vill du har marknadsviktad portfölj däremot så blir det svårt med Lysa eftersom de har övervikta Sverige med en faktor på x20 och därmed blir även andra marknader undervikta de eftersom Sverige tar för stor plats.
Framförallt tror jag det är USA som inte kommer upp i marknadsvikt på Lysa? USA utgör ca 60% i msci ACWI och 70% i msci world.
Jag har ett Excelark som om jag inte minns fel Lysa delade i en gammal tråd (från 2021 kanske).
Enligt min tolkning av det underlaget utgör USA ca 50 % av deras globala del. Sett till hela portföljen (80 % Global, 20 % Sverige) ligger andelen USA under 50 %.
Vad säger @Lysa? Hur stor andel USA har ni er totala portfölj (80 % Globalt /20 % Sverige) ?
Det kommer ofta upp på forumet kring Lysas 20% Sverigesandel och dess för och nackdelar.
Jag undrar lite om inte Lysa borde fundera på att erbjuda ett alternativ utan Sverigeandelen, för att behålla den andel av sina kunder som hellre vill vikta globalt.
Även min portfölj har mindre del Lysa, delvis på grund av att jag hellre har en mindre andel Sverige. Gissar att fler har liknande upplägg.
Allt handlar ju inte om hur medelindividen fått bäst avkastning över tid mot historisk data…
Hur home bias påverkar riskerna man tar är inte spekulationer. Man slipper vara exponerad lika mycket mot om USA nånsin får ordning på sina skenande budgetunderskott och om EU får för sig att införa skatter på internationella kapitaltransaktioner till exempel. Skulle önska man kunde undanta skitländer typ Kina och de pengarna hamna i Sverige i stället med i inställningarna…
@Melwa Håller med om att Lysa borde erbjuda ett alternativ utan Sverigeandelen.
Vad har du valt att lägga till i din portfölj för att ha en mindre andel Sverige? Du skriver delvis, vilka är dina andra anledningar till att du valt att ha mindre Lysa?