Koppla taklampa, hjälp!

Hej!
Jag behöver hjälp med vad jag ska göra med den jordade kabeln när jag ska koppla in ny taklampa. Se på bilderna.
Försöka dela på de jordade kablarna och sätta in dom i de innersta hålen?

Tack på förhand!

Nejnejnej, beroende på lampa kan du antingen klippa jordkabeln eller så måste du köpa en ny lampkontakt som är jordad. Den där är för ojordade uttag och lampor

6 gillningar

Lyssna på Andreas ovan!

Nu när paniken lugnat sig lite:

Den vita sockerbiten med bara en brun och en blå sladd - sitter den fast i lampan? Och har lampan en symbol med en kvadrat i en annan (dubbelisolering)? Isåfall klipp jordkabeln i den svarta sladden (den gröngula) så den är lite mer skyddad och låt den hänga löst. Koppla sen ihop de bruna och blå bara.

Om svarta sladden med tre sladdar i sitter fast i lampan, då får du köpa ny kontakt som är jordad.

2 gillningar

Detta bör tolkas som brun till brun(svart) och blå till blå…:relaxed:

5 gillningar

Den vita sockerbiten sitter fast i lampan.
Jo en dubbelkvadrat hittade jag nu. Så klippa av den gulgröna kabeln då!

2 gillningar

Precis så! För att vara tydlig, du behöver inte klippa bort den hela vägen vid änden eller så, men bara så att ingen del är skalad (dvs du ska inte se någon koppar på den utom i änden av kabeln)

1 gillning

Ser du detta tecken någonstans på lampan så ansluter du den grön/gula tampen där, i annat fall kan du klippa av den.

2 gillningar

Nu är lampan uppe och fungerar fint. Tack för all hjälp!

2 gillningar

Vad gjorde du med den gul/gröna tampen?

Jag blir lite nervös när hemelektrikern går loss på 230-voltsnätet utan koll. Lite som att köpa bitcoin för studiebidraget… :scream:

(Även om det kom kloka svar.)

2 gillningar

Jo men det är också orimligt att behöva hyra in en elektriker för att koppla in en lampa

2 gillningar

Visst är det så, bara man har respekt för spänningen man hanterar. Försäkringsbolagen lär gilla det också.

Jag klippte av den.

1 gillning

Hej! Jag hoppas du är lugnare nu när allt gick bra. Jag skulle aldrig testa något om jag inte visste hur jag skulle göra när det gäller el. Har självklart stor respekt för det.

1 gillning

Du skrämde oss rejält när du skrev nedanstående:

Har man lite koll så skulle den meningen aldrig ha skrivits ner. I.o.m. den raden så blev en del av oss svettiga :laughing:

4 gillningar

Haha det var en killgissning! :upside_down_face: Jag hade inte testat det som sagt helt själv. Lite begränsningar har man. Jag har iallafall lärt mig en del idag vilket jag uppskattar.

2 gillningar

Många hade prövat utan att fråga… :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 gillning

Med tanken på frågan, så skulle jag absolut påstå att du inte visste hur du skulle göra…