Glashällen på vår spis lossnade häromveckan och vi har köpt en ny spis via Elgiganten. Den skulle levererats som igår men är nu uppskjutet till på måndag.
Problemet är att vi inte hittar någon elektriker som verkar seriös. De hänvisar hela tiden till priser efter ROT-avdrag men vid nyinstallation gäller inte ROT-avdrag, enligt ChatGPT. Jag själv kan ingenting om ROT eller elarbeten. Elgiganten kan inte heller hjälpa oss. Funderar på att utnyttja ångerrätten och låta köpet gå tillbaka men samtidigt behöver vi ju en spis som funkar. Den vi har nu fungerar hjälpligt ett tag till.
I väggen finns redan 3-fas Perilex-uttag, men spisen levereras utan kabel och kontakt och enligt lag måste en elektriker komma till oss och fixa detta.
Vi har fått offert 5.000 kr inklusive allt utom material. Spisen i sig kostar ca 10.000 kr. Är detta rimligt att betala så mycket för ett elarbete? Vi bor i Solna kommun utanför Stockholm.
Skulle bli förvånad om inte Elgiganten säljer kabel med kontakt som passar till spisen. Köp och koppla själv.
Det står på baksidan av hällen och i instruktionsboken vilken kabel som ska sitta vart. Jag kopplade in en häll 2022, det var busenkelt och tog kanske 7 minuter.
Jag bytte häll nyligen, köpte via tretti och beställde med installation (det var fast installation). De anlitar Bring som kör runt med en chaufför och en förmodat behlrig installatör och installerar runt om i Stockholmsområdet. Det tillvalet kostade inte alls så mycket, jag tror jag gav runt 7000 inklusive allt. Bor i Solna jag med och det är hopplöst att hitta elektriker.
Du ersätter ju en befintlig spis, ROT gäller. Om det inte är ett nybyggt hus, men då borde du ju ha garanti.
Det går väl att köpa med installation från elgiganten?
Satt själv och tittade på häll där då vår har en spricka, vill minnas att det stod 700:- (med risk för att jag blandar ihop det med tretti som jag också kollade på).
Först tänker jag att om du frågat flera elektriker och de alla anger pris efter ROT så kanske man inte ska tro att de alla är oseriösa för man själv vet reglerna bättre än de som jobbar med dem dagligen.
Sen finns det såklart oseriösa hantverkare där ute. Bästa sättet att undvika dem är att höra runt bland folk man känner. Speciellt om man har någon bekant snickare, rörläggare, kakelsättare eller liknande. De har säkert jobbat med en del olika och kan rekommendera ett par seriösa firmor. Men även andra som anlitat företag är bra.
Sen bör man som med det mesta undvika det billigaste och det dyraste alternativet. Bra hantverkare är väl uppbokade just från rekommendationer från bekanta och tidigare kunder. De har förmodligen inte tid exakt när det passar dig utan det kan ta ett par dagar. Och de behöver inte krypa i pris för att få jobb, men ockrar inte heller. Därav rekommendationerna. Så de har ingen lust att jobba åt prutande gnällspikar som tycker hantverkare är oseriösa och för dyra. Seriösa hantverkare väljer seriösa kunder som uppskattar deras arbete.
Så får du en hantverkarrekommendation av någon. Fråga när de kan och vad det kommer kosta. Sen säger du ok, betalar och tackar för väl utfört arbete. Spar numret till när du nästa gång behöver en pålitlig hantverkare. Som då minns dig som en seriös kund.
Hade elektriker i våras för att sätta ett vägguttag och byta 2 automatsäkringar. Det gick på 1500kr efter rot och jobben tog kanske 20 minuter. Sen blir det ju lite admin, körning (typ 5 minuter dock) och så för honom så säg totalt 1 timmes jobb? Knappt lönt för honom kanske men när jag behöver mer eljobb vet jag vem jag ska ringa..
Induktionshällar kräver nolla i Perilexuttaget för att få 230VAC, normal spänning i vägguttaget.
Har du inte det matas hällen med 400V och går sönder direkt.
De flesta glaskeramikhällar aka halogenhällar går på 230VAC så det finns redan nolla
Men inte alla. Det måste kollas innan du kopplar in induktionshällen. Många har gjort det misstaget…
Det går utmärkt att koppla en egen kabel till hällen, den faller inte under behörighet , om kabeln har en Perilexkontakt om man vet vad man gör. Exakt vad man gör. Kopplar du fel går säkringarna i bästa fall. Om man inte följer tillverkarens rekommendationer map installationen kan man få problem med försäkringsbolaget om något händer.
Det låter dyrt att betala 5000 för detta. Kanske de utgår från att de får dra en nolla till Perilexuttaget.
ROT gör inte hantverkare billigare, de har bara höjt sina priser. Men det är klart att efter så många år så är det standard. Jobbet omfattas av ROT.
Ja, ibland kan man ha lite otur när man tänker, det gäller även Otto1. Jag skrev att det verkar som att många är oseriösa när de (möjligen slentrianmässigt) anger pris efter ROT-avdrag.
I övrigt hade du väldigt intressanta tankar och väl bevarade hemligheter. Har du några fler tips som ingen annan visste om sedan tidigare?
Att köpa en gummikabel och en perilexkontakt på Biltema och skruva dit får man göra själv, om man vet vad man sysslar med. Saknar man kunskap vad symboler i instruktionsboken betyder eller vilken sorts inkoppling som är rätt för ens kök, så bör man låta en elektriker göra det.
Att ROT inte skulle gälla känns som hittepå. Det svåra lär väl vara att få dit en elektriker för en enstaka timmes jobb. De har nog häckarna fulla med jobb nu innan det förhöjda avdraget går ut vid årsskiftet.
100% korrekt om någon undrar: du får montera en Perilex-kabel till spisen själv om det redan finns ett färdigt Perilex-uttag på platsen, då räknas det som att ansluta en stickpropp i ett uttag.
Man får bara montera en kabel med Perilex om det är angivet i installationsangivningarna för hällen att den skall anslutas med kabel och stickkontakt. Står det däremot att den skall anslutas fast i en dosa gäller det.
Tillverkarens anvisning går alltid före elinstallationsreglerna dessutom.
Oavsett måste man ha nödvändiga kunskaper som det heter. Blir det fel och något händer är det på eget ansvar. Det kan bli sänkt ersättning, eller utebliven från försäkringar och tom åtal om någon skadas.
Ibland ser man hushållsmaskiner som har en klippt kontakt och dosad kabel. Det var poppis för 10-20 år sedan. Då får du egentligen inte ens ta ut maskinen själv för att skrota den och betala några tusen till en elektriker för att koppla loss kabeln. Att köra den till ÅVC blir ditt jobb. Dvs du får betala lika mycket för att loss en kabel som en ny maskin. Men när då elektrikern ändå är där kan hen ju sätta upp ett uttag.
Så såg det ut i vårt hus när vi flyttade in. Både torktrumlare och tvättmaskin satt i en dosa. Hur man gör med det är ju ens eget samvete… (vi passade på att dra om elen ändå så det behövdes inte dagtingas)
Fel. Om det finns en konflikt mellan tillverkarens instruktioner och säkerhetsreglerna, är det säkerhetsreglerna som ska gälla. Elinstallationsreglerna gäller ALLTID. Tillverkarens anvisning gäller, om det inte är i konflikt med elinstallationsreglerna.
Jag skulle skriva “Tillverkarens anvisning måste följas, om de inte strider mot elinstallationsreglerna”. Det är i alla fall vad jag lärt mig när jag tog behörighet (i och för sig länge sen, och jag har inte behörighet längre…)