Köpt nyproduktion Ägarlägenhet - behålla eller släppa?

Tack för dina tankar. Jag har köpeskillingen undanstoppad på olika (pga. insättningsgarantin) sparkonton, men får erkänna att det kliar i fingrarna att successivt öka min allokering mot börsen och ta från detta kapital, likt du avslutar med i sista stycket. Utöver detta har jag även investeringar i t.ex. Kameo, Lendify och Savelend som jag kan allokera om vid behov, även om olika bindningstider behöver tas hänsyn till där. Så i rena kontanter har jag inte mycket mer än köpeskillingen.

100kkr/år i driftnetto stämmer hyggligt bra med min kalkyl. En prisnedgång på 10% har jag redan “buffert” för om man ser till pris jag köpt lägenheten för jämfört med listpriser i senare etapper, men strax efter det hamnar jag i uppförsbacke. Utan belåning räknar jag med DA på ca 3% efter ränteavdrag och innan skatt (som dock är gynnsam enligt lagen om privatutyrning), dock vill jag nyttja hävstång i belåning om räntan inte sticker för mycket.

Några exempelscenarion och utfall jag räknat på efter ränteavdrag och innan skatt.
BG 50% och ränta 6%: Break even
BG 0%: Ca 3% DA
BG 50% och ränta 2%: Ca 4.7% DA
BG 70% och ränta 3%: Ca 5.2% DA
BG 70% och ränta 1.5%: Ca 7.6% DA