Korrekt eget uttag, har jag förstått rätt?

Jag är ny med enskilt företag (alltså inte AB) som förmedlar IT tjänster. Det här är första året och jag förstår inte hur mycket jag kan ta ut via Eget uttag.

Jag omsätter 160 000 kr. Och har kostnar på 10 000 kr. “Vinst” på 150 000 kr.

Jag använder Bokio för bokföringen. Dom har en knapp “Beräkna lön”.
Den säger att med en vinst på 150 000 kr får jag en årslön på ca 114 000 kr efter skatt. 71% om intäkterna.

Jag har hört genom åren att man kan grovt räkna med 50% av intäkterna blir pengar i handen. Men det här är mycket mer!

Om jag testar Unquo.com ger dom mig en siffra på 80 000 kr. Det är närmare 50%, men inbegriper inte grundavdraget.

Om jag tittar på grundavdrag i tabellerna så ser det ut som att vid 160 000 omsättning (antar att det är omsättningen man tittar på) får jag avdrag om 44 200 kr. Vilket + 80 k landar på 124 000 kr.

Så Bokio säger att jag kan ta ut 114 000 i år.
Unquo.com säger 124 000.

Kan det verkligen stämma? Har jag tagit ut alldeles för lite?

Lön förekommer inte i enskild firma.

Du skattar för överskottet. Hur mycket du sedan öcerför till ditt privata konto påverkar ej (om vi bortser från typ expfond m.m).

De 150 betalar du egenavgifter på (37,5 tkr). Du skattar på resten. Typ 35 tkr.

Glöm ej ev moms som ska betalas in.

1 gillning

Enligt skatteverkets räknare blir det ca 50 000 i skatt på ett överskott på 150 000 kr i enskild firma (lite beroende på kommun, medlem i kyrkan etc). Dvs 1/3 av överskottet i skatt. Detta förutsätter att du bara jobbar med firman dvs inte har den vid sidan om ett annat jobb där du har lön (att fakturera 160 k om året för IT-tjänster tyder ju på att man inte jobbar heltid med detta).

Så klart tänker vi bort momsen dvs du har fakturerat 160 000 + moms och har kostnader på 10 000 kr + moms = 150 000 kr i överskott.

I skatteverkets räknare kan du dessutom se exakt hur de räknat med grundavdrag etc. Där kan du även lägga in din vanliga lön om du skulle ha firman som ett extraknäck vid sidan om en anställning.

Att skatten blir så mycket lägre än de 50% man ofta hör är för att 150 000 kr om året är ett lågt överskott och då blir skatten mycket lägre i procent.

Testar vi med samma inställningar i skatteverkets räknare 10-dubbla överskottet till 1,5 miljon så blir skatten ganska precis 1 miljon dvs 2/3 av överskottet jämfört med 1/3 i första exemplet. 50% skatt kan alltså stämma ganska bra någonstans mellan dessa två ytterligheter.

2 gillningar

Nej! Det skulle bli helt absurda effekter om grundavdraget beräknades på omsättningen. Grundavdraget beräknas på den enskilda firmans resultat, precis som en löntagares grundavdrag beräknas på hens inkomst.

Du har väl inte missat att de sociala avgifterna är avdragsgilla?

För övrigt har Miljonär_innan_30 givit ett utmärkt svar.

1 gillning