Nja. Om det köps och säljs i fonden så kommer de behöva köpa och sälja sina räntepapper. Men ja, på ett ungefär är det rätt om det inte händer något som gör att ovanligt många säljer/köper. Sen dras ju förvaltningsavgiften också.
Jag skulle tolk “årlig förräntningstakt” som ett nuvärde. Att det inte görs några som helst insättningar eller uttag ur fonden.
Ja, du har rätt, avgift verkar vara inräknat.
Förräntningstakten är förmodligen det bästa måttet du kan ha på hur hög avkastning du kan förvänta dig. Så måttet är bra! Men räkna imte med att det blir exakt rätt eftersom det fortfarande kan komma händelser som påverkar avkastningen.
Sen blir jag dock inte helt klok på “takten” ändå.
De anger 4,8 % efter avgift i rapporten men senaste månaden är det avkastning på otroliga 0,66% och 3 månader 0,5% i snitt vilket indikerar mellan 6-8%.
Förräntningstakten nuvarande “avtalad” nominell ränta. Det kommer bli framtida avkastningen endast om ränteläget är helt oförändrat.
Förändringar i marknadsräntorna förändrar även marknadspriset på äldre avtalade räntepapper. Helt enkelt så ett äldre räntepapper blir motsvarande avkastning som de nya som ges ut.
Räntefonder fungerar som aktiefonder, ibland går det upp och i bland går det ned. Du kan definitivt inte titta på en specifik månad och ta denna procentsats gånger 12.
Räknar man på att Lannebo räntefond kort gått upp 50% på 21,5 år så blir den genomsnittliga exponentiella avkastningen på under 2% per år.
Ibland avkastar den mer än 2% per år, ibland mindre.
Var detta ett svar på någon fråga eller undran i tråden🤷?
För mig personligen just nu är det inte jätteintressant att veta hur fonden presterat över så lång tidsperiod. Kanonnöjd om den för tillfället presterar 5% innan avgift kommande 12 månader