Hur gör ni med räntedelen i portföljen?

Rekommendationen har ju varit att ha ett räntekonto på Lunar bank.

Är det fortfarande det som gäller?

Öppnade ett konto där, men fick inget riktigt förtroende för dem dessutom kan man ju binda pengarna på andra banker och få en bättre ränta.

Hur gör ni med räntedelen?

Undvik Lunar, det är i princip omöjligt att ta ut större belopp därifrån. Lunar har inte heller bäst ränta. Bäst ränta just nu hittar du hos Ikano bank, 2 procent om sparandet överstiger 100 000.

2 gillningar

Intressant!
Ikano har ju möjligheten att binda räntan om man vill.

Har du praktisk erfarenhet av dem
?

Jag har räntedelen i olika räntefonder (etf:er). Kortfattat ungefär fördelat såhär:
50% amerikanska och europeiska statsobligationer
20% amerikanska och europeiska realräntor
20% amerikanska och europeiska företagsobligationer (investment grade)
10% statsobligationer tillväxtmarknader

Har olika portföljer.

• Långsiktig med 10% räntor, resten aktier och guld/råvaror.
  • mellanrisk/allväders med 40% räntor, resten aktier och guld/råvaror.
  • lågrisk med 80% räntor, resten aktier och guld/råvaror.

Pengar på kort sikt har jag på vanligt sparkonto på min storbank.

2 gillningar

Sparkonto hos avanza… Det var enklast så. :sweat_smile:

Hej.:slightly_smiling_face:

En fråga om sparkonto hos Avanza: ser du ditt sparkonto på innehavssidan? Jag har också tänkt att ha räntedelen i ett sparkonto på Avanza och vill gärna ha en enkel överblick över hela portföljen.

Samma här och AMF kort samt Spiltan.

Några observation:
Det är lägre ränta om man har via Avanza mot direkt på exempelvis Collector och Resurs.

(Kanske ingen jätte grej, men det hade jag inte förväntat mig)

Nu kan man få 2 procent ränta på sparkontot och ändå högre om man kan binda pengarna.

Det blir helt plötsligt intressant att titta på detta tycker jag.

Ja det gör man.
Heter sparkonto+

1 gillning

Det var intressant och ej sak som jag inte har tänkt på. Nu blir väl pengarna i dollar och Euro?

Betydligt säkrare än SEK och jag har funderat på
att växla till dessa valutor.

Även en spekulation i växelkurser om man inte har för avsikt att handla i exempelvis EURO (som jag har tänkt).

Vore väldigt tacksam om du har möjlighet att ge exempel på några innehav så jag kan kolla upp dessa.

Japp fonderna är i främst dollar och euro. Jag kommer ju dock handla i sek när det väl är dags att sälja om sisådär 30-40 år. På så lång sikt så inbillar jag mig att valutasäkrad till sek just nu inte är superviktigt.

Du kan läsa mer om exakta innehav och fördelning i mina portföljer här. Finns även en direktlänk till en kopia av mina portföljer där man kan kolla och själv laborera lite med fördelning för att se hur det påverkar portföljen och vilken fördelning man får geografiskt och valutor.

1 gillning

Helt perfekt!
Där står ju allting :grinning:

Kollade med Amf och Lysa.
För Amf kort förnyas räntan var tredje månad.
Det innebär att den nya Stibor räntan kommer att synas till jul.

Lysas räntefond har gått ca -10 procent i år.
Då den dessutom ligger på ISK så kan man lägga till kanske 1 procent skatt.

På lång sikt skall det bli ca två procent och jämna ut sig. (känns tveksamt att satsa på i nuläget.
Vet att man inte skall se det så men som observeration)

Min nuvarande plan är att ta det lugn och byta mot korta räntefonder när de ger resultat.

Jag förstår inte. Var detta verkligen det som AMF svarade?

Det låter nämligen som att du är inne på frågan om hur känsligt värdet på räntefonden är för förändring i marknadsräntan. Då ”förnyas” inte räntan var tredje månad utan det är istället frågan om att tillräckligt många underliggande skuldsedlars durationer löpt ut att en höjd ränta på nya skuldsedlar fonden investerat i kunnat ”slå igenom” i fondens totala innehav.

AMF Räntefond Kort innehåller ju inte en enda skuldsedel, utan flera räntebärande papper utgivna av det offentliga, bostadsinstitut och företag (framförallt de två senare enligt innehavslistan) med en genomsnittlig bindningstid på upp till ett år.

1 gillning

Vidarebefordrar mitt svar från AMF

Hej,

Räntefond Kort är en räntefond med kort ränterisk (ca 3mån). Det betyder att den varierar relativt lite i värde när marknadsräntorna ändrar sig. När både de korta räntorna och långa räntorna stiger, som nu, påverkas även Räntefond Kort men i mindre utsträckning. Rapporterade tillgångsslag som du hänvisar till rör sig om obligationer av FRN-typ (Floating Rate Note). De har lång löptid men kort ränterisk. Varje kvartal justeras räntan med korta marknadsräntor (Stibor) och vid ändringar av styrräntan kompenseras innehavaren för detta. Riksbankens höjningar kommer mao att leda till en högre förväntad avkastning för Räntefond Kort.

Med vänlig hälsning
AMF Fonder

1 gillning

Tack! Det var ett intressant svar, som jag tycker faktiskt skiljer sig en del från fondfaktabladet.

Som jag har fått det förklarat för mig (Lannebo fonder), men inte bekräftat av AMF så är löptiden längre, men var tredje månad så sätts ny ränta.

Tror att det är löptiden man ser i fondfakta bladet?

Ja, alltså det finns självklart skuldsedlar med olika villkor. Till exempel att räntan justeras under durationen av en eller annan anledning. Realräntor är till exempel kopplade till inflation.

Det nya jag hänger upp mig på i deras svar är

Har du frågat specifikt om FRN-obligationer? Jag undrar hur stor andel av fondens innehav som är av den typen.

Angående Ikano Bank. Det var uppe tidigare om det fanns någon hake med deras Sparkonto Plus utan bindningstid. Enligt deras chatt per idag ska vad jag förstår enda haken vara överföringarna, endast en upp till 500.000 kr per dag är tillåten. Alltså tre dagar för att föra över insättningsgarantins 1.050.000 kr. Och fyra överföringar är gratis.

Alla är inte av FRN typ.
Det kommer därför säkert ta ett tag innan räntan höjs för AMF räntefond kort.

Från årsberättelse:
‘Som en försäkran mot högre räntor är en del av fondens tillgångar investerade i FRN:s.’

1 gillning