Korträntefonder vid börskrasch

Hur är det nu, man brukar väl säga att räntefonder inte påverkas av svängningar på aktiemarknaden…? Har själv pengar i de två räntefonder som har rekommenderats av RT, AMF kort ränta och Swedbank Robur kort ränta A. Börjar bli lite nervös nu när börsen skakar, men tänker att just de pengarna borde förbli rätt opåverkade oavsett vad som händer på aktiemarknaden…? Tänker att just innehaven i de fonderna också borde förbli rätt opåverkade, vilket ju annars är en risk :woman_shrugging:

1 gillning

Man kan tänka så här:
Folk är oroliga >> säljer aktier, köper räntefonder >>högre konkurrens om räntepapper >> räntan(kupongen) på på nya papper sjunker, värdet på gamla papper ökar, framtida förväntad avkastning sjunker.

Eller:
Tullarna runt om i världen eldar på inflationsbrasan >> riksbanker höjer räntan >> värdet på gamla papper sjunker (som du ser om du kollar på avkastningen under 2022 på fonderna du valt) >> framtida förväntad avkastning ökar.

Eller:
Tullarna runt om i världen tvingar in oss i en depression >> riksbanker sänker räntan för att få fart på ekonomin >> värdet på gamla papper ökar >> framtida förväntad avkastning sjunker.

1 gillning

Inte mycket är stadigare än korta svenska statsobligationer.

2 gillningar

Såg att Amf kort backade lite på torsdagen men hämtade åter lite igår. Däremot Swedbanks nordiska Frn-fond backade 0.23%, Storebrand FRN ej uppdaterad med gårdagen än.

Slängde in ett belopp på dessa 3 som förhoppningsvis kan ge lite bättre än vanligt bankkonto på 1 år, men får följa utvecklingen noga närmaste veckorna hur pass mycket tullkaoset påverkar, backar de till ±0 trycker jag på sälj och lägger allt i AMF Kort.

1 gillning

Jag har legat med nästa allt i korträntefonder sedan valet i USA . Tryggt och tråkigt är väl samanfattningen. Jag har en uppgång på c:a 2-3% i snitt. Har inte märkt av större rörelser, de tickar sakta men säker uppåt. Tittar man bakåt på utvecklingen låg de rejält platt många år när räntorna var låga. Uppgången startade när centralbanken började sänka sin ränta… Frågan är vad det blir av denna röra som skapats av herr Trump. Får vi lågkonjunktur med sjunkande räntor eller inflation som tvingar upp ränorna igen?? Om 2 år vet vi hur man borde ha agerat

2 gillningar

Är det försent tro att månads köpa nån % korta räntefonder? …för att minska ytterligare fall…och hur länge?
:thinking:

1 gillning

Tänk i så fall på att korta räntefonder har de senaste dagarna blivit lite dyrare och globala indexfonder blivit betydligt billigare. Räddar det din nattsömn är det kanske värt det men annars är det bra att sälja dyrt och köpa billigt.

2 gillningar

Att köpa kortränta för kontanter du har ger längre reaktionstid om du vill köpa tillbaka in i ngt aktierelaterat, det blir ju några extra dagar hantering vid byte räntefond till aktiefond. Men som läget är nu skulle jag köpa lite räntefond eller låta lite pengar ligga cash vid sidlinjen. Jag skatteväxlar en del varje månad, där kör jag 60% aktiefonder och 40% korträntefond tills vidare

1 gillning

Jag funderar väl tvärtom nu. .jag har en 80/20 portfölj och börjar fundera på att sälja av räntedelen och trycka in i Global istället. . .frågan är bara när?
Funderar på 50.000:-/mån i 6månader. …men ÄR riskabelt

1 gillning

Allt är en risk. Risk behöver tas för att få avkastning.

1 gillning

Så är det…jag har ju dessa räntefonder som en “krockkudde” vid krasch, ,bara lite frågan är om var vi är i kraschen just nu. . .och hur stort “spread” man skall ha på insättningarna. . .men skall sälja av räntor idag, “kostar” inget att ha dom på sparkontot ett tag o så putta in lite då o då på global o Svensk indexfond.
Det kan gå ner 30% till eller lika gärna vända. . .INGEN vet

1 gillning

Ha ha ja, verkar kunna gå lite hur som helst med andra ord :crazy_face:Var är spåkulan när man behöver den…

1 gillning

Jag som tänkte mina FRN fonder skulle agera någorlunda stabilt på risk 2-nivå, men en på minus redan och en snart på noll, -0.23% på en dag på båda har jag inte sett förut, kraschen påverkar onekligen.

Säljer skiten och lägger vid sidan och köper fondandelar längre fram om raset fortsätter.

Behåller de 50% jag stoppade in i AMF Kort, som verkar stå emot OK än så länge.

1 gillning

FRN är företagslån. Räntefonder med företagslån är mer korrelerade med börsen än tex stats/kommun/bostadslåne-obligationer. De har högre risk generellt sett.

FRN står för floating rate note vilket innebär att räntan sätts om var tredje månad typiskt. Det kan också påverka avkastningen på kort sikt.

Vill du har stabilare korträntefond så skulle jag föreslå AMF Kort. Billig, bred och med mycket hög kreditvärdighet (dvs inga/lite företagspapper)

1 gillning

Vad är FRN-fonder?

Edit: såg att inlägget under hade besvarat just denna fråga, skrev för snabbt :crazy_face:

Tack alla som har svarat! Jag ställde frågan när SVT hade en chatt där man kunde ställa frågor till en ekonom samt mejlad AMF. Swedbank hade ingen e-postadress jag kunde hitta utan då fick man ringa nåt lokalkontor och det pallade jag inte… Här är svaren jag fick: