Vilken typ av korrelation historiskt sett finns det mellan en börsnedgång/svag börs och fastighetsmarknaden dvs priserna på normala villor och lägenheter? Någon som har koll på det och finns det möjligtvis grafik?
Hej Tobbe!
Tyvärr finns det inte så mycket om den svenska marknaden där ute, däremot så finns det ganska mycket om den amerikanska, googlade bara lite snabbt och hittade denna.
Tackar:-)!
Tackar:-)!
Väldigt intressant. Tack för info Robin.
Jag gjorde en ganska trubbig beräkning: laddade ner Hox-prisdata månatligen för bostäder (Valueguard), som sträcker sig från 2005, räknade ut månatlig prisförändring för “HOXSWE” och jämförde med månatliga avkastningar för omxs30 för samma tidsperiod. Korrelationen jag fick mellan avkastningarna mellan dessa två tidsserier var 25,6% över hela tidsperioden. Månatlig korrelation för rullande femårsperioder varierad mellan 2% som lägst och 37% som högst.
Intressant med dina siffror för korrelationen. Jag gjorde en liknande jämförelse mellan priserna för BR i Sthlm samt indexet MSCI ACWI. Jag beräknade dock aldrig någon korrelation, samt att prisdata endast är på årsbasis, men har en grafisk jämförelse som kanske kan vara intressant i sammanhanget.