Korta inflation

Det är många diskussioner nu om hur man ska skydda kapital och hur man ska tänka med sparkapital när inflationen är långt högre än sparräntan.

Det har fått mig att fundera på hur man egentligen kan gå kort på inflation. Det finns ju finansiella produkter för i precis allting nästan, man kan gå lång och kort det mesta med derivat som kopplar till volatilitet på index eller väder.

Inflation hittar jag dock inget på. Det närmsta är realobligationer, dvs inflationsskyddade statsobligationer, men dessa är ju ingen hit precis. Sista auktionen på 10-åringar på riksgälden låg på -1.28% realränta. Nej tack för den inlåsningen i 10 år. Och sen tror jag inte riksgälden svarar i telefonen när jag ringer och vill köpa.

Någon som vet eller har roliga ideér på komplicerade produkter som man kan konstruera

Tråden fick mig att tänka på scenerna från “The Big Short” när Michael Burry m.fl. går till banker för att vilja blanka bolåneobligationer :grinning_face_with_smiling_eyes: värd film att se för övrigt

När du skriver “gå kort på inflation” tolkar jag det som att du vill ha något som stiger i värde när inflationen sjunker.

Resten av ditt inlägg tolkar jag dock snarare som att du vill ha något som går lång på inflation, dvs stiger i värde när inflationen stiger?

Det renaste sättet att spekulera i stigande inflation är mig veterligen att spekulera i marknadens inflationsförväntning, dvs att gå lång en realränteobligation och gå kort en nominell obligation med samma löptid.

Följande fonder gör detta:

• Lyxor US$ 10Y Inflation Expectations (UINF)
  • Lyxor EUR 2-10Y Inflation Expectations (EUIN)

För mer utförlig förklaring, se detta inlägg.

2 gillningar

Det var helt generisk, dvs både kort och lång, och sen får man tolka den oklara riktning som man vill

Men ditt svar var ett förslag på en konstruktionen som jag sökte, lämpligt par av nominell och real i olika riktningar, då filtrerar man ju ut inflationen. Kanske lite lurigt att få till i SEK billigt. En valutahedge ovanpå och det börjar antagligen bli dyrt.

Hittade nu även att det dessutom finns CFDs på just inflation. Mycket kortare horisonter dock så knappt relevant.

UINF + valutasäkring blir svårsålt till mormor dock.

1 gillning