Jag kommer jobba hemifrån från mitt kontorsrum som egenkonsult. Däremot så är den nog inte avdragsgill då den inte har en egen ingång utifrån.
Hur är det om jag behöver köpa möbler till arbetet? Kontorsstol, dator, skrivbord . Det är ju inte i ett ”avdragsgillt kontor”? Hur ska man tänka med saker som en fåtölj i kontoret, kan den kostnaden gå på bolaget? Är den avdragsgill?
Har du funderat på att fråga Skatteverket?
Eller tror du att du får “bättre” svar här?
Om du blir utsatt för en kontroll, så är det vad Skatteverket tycker är korrekt som gäller. Bara så att du vet.
Skatteverket tar gärna saker till domstol.
Egen ingång är inget absolut krav, använder du inte kontoret alls privat utan helt för verksamheten kan det utan tvekan räknas som ett avdragsgillt kontor. Samma gäller möblerna används de enkom för din rörelse är det möjligt att köpa dem på företaget. Men prata med skatteverket (de brukar vara snabba på svar), lås på dörren till kontoret och en skylt kan kanske vara saker som stödjer att det inte nyttjas privat.
Driver du det hela som ab eller enskild firma? Jag har endast koll på AB men tror reglerna är ungefär detsamma, dock är min upplevelse att enskilda bolag granskas oftare och kanske även lite mer nitiskt.
Generellt sätt lönlöst att försöka köpa detta avdragsgillt på bolaget om du tänker att du ska kunna använda rummet, möblerna och utrustningen privat också, blir en solklart nej från Skatteverket.
Fast det handlar väl inte om man tänker använda det privat eller ej, utan om det går att använda det privat vad jag förstått. Dvs möjligheten till att använda det. Att du sen väljer att inte använda det privat spelar ingen roll.
Installerar du tex ett serverrack och annat i rummet som gör det uppenbart specialanpassat till företaget så är det ok.
Nja. GENERELLT i många aspekter försöker skatteverket “proportionera” användningen. T ex hur mycket det används privat kontra i företaget. Så det är sällan strikt 1 eller 0 MEN det är en snårig värld/regelverk där det oftast är enklare skilja helt på det eftersom bevisbördan blir svår vid en eventuell granskning.
Egen ingång är också en skröna/generalisering utan tror skrivningen egentligen är “tydligt avgränsad/definierad yta”. Där separat rum med egen ingång är enkelt att tolka/bevisa. Men handlar mest om hur “integrerad den är” med övriga bostaden. Så en hörna i vardagsrummet är väldigt svårt hävda är ett kontor.
Har också för mig att “möblemang” är tillåtet köpa in från privat ägande till marknadsvärde EN gång vid uppstart så att säga. (Åtminstone vid AB) Däremot är det nog inga konstigheter byta ut en kontorsstol mot en ny.
Däremot lär Skatteverket INTE se så positivt på en vanlig fåtölj som står i arbetsrummet hemma i villan. Hyr du däremot plats på ett kontor så är det nog enklare få igenom en vanlig fåtölj för besökare t ex. Allt har att göra med “möjligheten/risken att använda den privat”. En fåtölj i hemmakontoret är ju enkel flytta och använda vid ett kalas. En fåtölj på externt kontor är det nog få som orkar släpa hem vid ett hemma kalas osv.
Jag kör avdrag för kontorsmöbler, även avdrag för kontorshyra.
Är noga med att verifiera med kvitton och avtal.
Vad jag tror.
Har man en relativt hög omsättning ( bet mkt skatt) som fåmansföretagare, då reagerar inte SKV och att man kan verifiera sina leveransfakturor.
Göra strikt differans mellan privat och företagskonsumtion.
Dvs konferansgrillen går bort
Tolkningen är att det ska vara en egen ingång, separerad från privata bostaden.