Kreditkort och överföring av pengar till utlandsresa

Hej,

Planerar längre resa till nya Zeeland (6 mån) med familjen, är medborgare.

Jag skulle vilja köpa resan med kreditkort pga det skydd som kommer med det, men har inget kreditkort i nuläget förutom att mannen har car pay. Hade tidigare Everyday Card och har haft något från Sparbanken liggandes i en låda, antar att det blivit avregistrerat då jag inte använder det.. Resan räknar vi med kommer kosta ca 80-100 000 så behöver ganska hög kreditgräns.

Vad kan man tänka kring överföringar av pengar mellan Sverige och nz ? Jag kommer att ha lön under ett antal av dessa månader och föräldrapenning, så kommer ha ett behov att överföra pengar för levnadskostnader.

Om flygbiljetterna säljs i SEK (svenska kronor) så är valet av kreditkort mindre kritiskt. Du kan t ex välja Norwegians gratiskort så får du dessutom lite bonus.

För levnadskostnaderna i NZ skulle jag titta närmare på ett kort som tillåter köp och kontantuttag utan valutapåslag. Här skulle du kunna välja Nortmills gratis debetkort som även har en reseförsäkring.

Det gäller naturligtvis att hålla reda på maxgränserna, och alla i familjen som fyllt 18 bör skaffa ett eget Northmill-kort för säkerhets skull. Se vidare t ex frågor och svar på Hjälp för privatpersoner med korttjänster - Northmill Bank :

Under din första vecka som kund:

Typ av transaktion Veckogräns Månadsgräns

Uttag 15 000 kr -
Köp 15 000 kr -

Efter din första vecka:

Typ av transaktion Veckogräns Månadsgräns

Uttag 15 000 kr 30 000 kr
Köp 150 000 kr 300 000 kr

Tyvärr finns det mig veterligen inga bättre gratis kreditkort utan valutapåslag att nyteckna i dag.

1 gillning

Man får läsa noggrant kring vad som gäller för reseförsäkringar. Inget kort jag känner till erbjuder reseförsäkring för så långa resor. Försäkringen hos Northmill, som du rekommenderas i posten ovan, är exempelvis begränsat till 60 dagar.

För så långa resor som ett halvår behöver man troligen vända sig till sitt/ett försäkringsbolag för att teckna en kompletterande reseförsäkring som täcker familjens behov.

1 gillning

Det jag skrev var att använda Northmill-kortet för levnadskostnader i NZ.

Med du har en bra poäng att även hålla koll på försäkringsskyddet allmänt eftersom en svensk hemförsäkring normalt inte täcker resor som pågår så här länge.

Använder just nu Northmills debetkort för både ATM-uttag och betalning över disk. Funkar utmärkt. Funkar också omgående att göra överföring från rörligt sparkonto med 2% ränta till kortkontot med1% ränta. För stora belopp/vecka är det bra med flera kortinnehavare. Kollade med Nortmill om “per vecka” och fick svar att beloppsgränserna gäller per veckonummer, inte per 7-dagars period. (Är i Sri Lanka)

1 gillning