Satte idag in 10k vardera på Lysa (75/25), LF Global index (Avanza) och Swedbank Robur 75 (Swedbank). Vilken av dessa tre har högst värde den sista januari 2026? Varför?
Mvh Newbie
Satte idag in 10k vardera på Lysa (75/25), LF Global index (Avanza) och Swedbank Robur 75 (Swedbank). Vilken av dessa tre har högst värde den sista januari 2026? Varför?
Mvh Newbie
Det är så kort tidsperiod att man har lika stor chans att pricka rätt genom dra lott ur en hatt som att göra en analys.
Hej och välkommen till forumet!
Med en positiv börsutveckling så med största sannolikhet LF Global index för att den är det enda alternativet med 100% aktieandel.
Eftersom de flesta börsår går plus så gissar jag på den.
Skulle börsen gå back så tippar jag på Lysa eftersom den har 25% andel räntor. Det har väl Swedbankfonden också, men eftersom det är en dyr aktivt förvaltad fond så har den avgiften emot sig.
Helt och hållet lotteri men jag säger Lysa 75/25 eftersom det är så kort tid att svängningarna på börsen riskerar slå ut globalfonden. Robur-fonden har högre avgift och måste överprestera bara för att väga upp avgiften.
Menar du förresten Swedbank Robur Selection 75 eller Swedbank Robur Bas 75?
Tack för snabba svar och tack för välkomnandet! Jag är helt ny på det här så därför blev det så dumt och kort. Det var nog med flit. Har lyssnat på podcastar och läst här på forumet och andra. Tänkte man kan rivstarta genom att ge sig in på det hela med en liten summa direkt istället för att ställa för många frågor. Blir lite mer spänning och så lär man sig fortare på vägen. Trodde jag valde 3 av samma men med olika förvaltare men nu lärde jag mig nåt nytt direkt. LF kör bara aktier? “Gissar” vi rätt här så lägger jag 50k på “vinnaren” i Februari. Emilv Robur bas 75.
Mvh
Ja just Länsförsäkringar global index kör 100% aktier. Mer specifikt aktier i Nordamerika, Europa och Japan.
Länsförsäkringar har även de blandfonder.
Ja det är väl lika bra. Inga av dina investeringar är ju något heltokigt. I början av sin investeringsresa är ju inte summorna så stora, och då gör ju inte en dålig investering lika mycket skada heller.
Menar du att du tänker utvärdera vilken investering som är bäst på mindre än ett halvår?
I all välmening, så tycker jag du ska tänka om. Så kort tid säger ingenting.
Det jag tittar på när jag väljer fonder är diversifiering, alltså spridningen samt avgiften.
Om vi jämför dina tre alternativ här så är LF global billigast. Lysa kostar lite mer, men här får du även tillväxtmarknader (lite bättre spridning) fast även en extra koncentration mot Sverige med 20% av aktiedelen. Swedbank Robur 75 Bas hade jag valt bort direkt pga avgiften 1,1 %.
Låter kanske inte så mycket, men det blir mycket pengar över tid.
Tittar du några månader framåt så kan det mycket väl vara så att Swedbankfonden råkat gå bäst ändå. Dock säger detta ingenting eftersom på sån kort tid är det mer lotteri eftersom de kan ha råkat välja aktier som råkat gå bättre av ren tur.
Ouch! Nu ser (lär) jag avgiften på Robur bas 75, den lär svida på ett sparande över 15+år. Tack snälla att ni inte idiotförklarade mig än, det har jag hunnit göra minst 7 gånger idag. Ska visa det genom patreon. Mvh
Min gissning är att du tjänar mest på att lägga 50k på ett alternativ redan nu.
Tror mer på LF global än de andra, vet faktiskt inget om Roburfonden du nämnt och har själv lämnat lysa.
Har Robur access global och LF global själv, de är likvärdiga. Dina alternativ är tre helt olika produkter, så lite svårt att jämföra och pricka en vinnare på så väldans kort tid.
Jag var yngre, naivare och mer olärd när jag skrev det där. Melwa why lämnade du Lysa, om man får fråga?
Ogillade viktningen mot Sverige, föredrar att följa vad forskningen säger. Så 1% Sverige är mer lagom, så har det i min lekhink.
Sen så har jag ingen pillgen, så då fanns få fördelar kvar, med tanke på den högre avgiften. Jämfört med en billig och bred globalfond.
Jag har en konstig fundering som troligtvis kommer från när då var då längesen:. Varför vill någon hjälpa någon annan med att välja rätt fonder o aktier? Om jag tipsar alla till vinsten så vinner alla och därmed vinner ingen? Sorry om det låter lite lättmjölk.
Sett denna? Börja med att kolla den annars, så får du svar på mycket grundläggande:
Du menar vi här på RT?
Eller “Rådgivare” på banken?
Eller influencers på TikTok?
Svaret är nog lite olika ![]()
Jag brukar hjälpa till här som “pay it forward”. Jag kunde inget om privatekonomi och var rädd för börsen. Tack vare Jan och Caroline och alla som skriver i forumet så har jag lärt mig massor, och då vill jag hjälpa fler.
Det är inte ett nollsummespel. Anledningen till att vi kan tjäna pengar på börsen är för att någon annan vill sälja sitt aktiebolag. De säljer det för att få pengar i handen idag. Jag köper för att jag är beredd att vänta på vinsten. Det är faktiskt en situation där alla är vinnare.
Däremot finns det banker som vill få in oss i dyrare produkter som de tjänar pengar på, och influencers som kör pump-and-dump. Sånt måste man akta sig för.
Alla produkterna du nämner är högriskprodukter, de har dessutom olika hög risk. På så kort tid är det meningslöst att säga något om det, det kan ju gå lite hur som helst.
Tack allihopa. Jag avbröt ordrarna på fonderna med galna avgifter och la pengarna lite bättre. Har hunnit läsa på lite mer i helgen och ser nu att min tråd är ganska idiotisk. Hoppas det inte händer något så stort på marknaden att jag har något häftigt resultat i Januari för då lär vi alla vara fattigare ![]()
Är inte idiotiskt att fråga och be om hjälp.
Ingen på RT har 100% koll och kunskap om allt. Så alla frågor är ok. ![]()
Det är så vi lär oss. ![]()