Krydda lön vid ekonomisnack

Kan inte förstå hur man kan bry sig om detta. Folk överdriver och kryddar hela tiden, man behöver inte bemöta allt.

1 gillning

Det som fungerar bäst i samtal med alla som överdriver är att överdriva tillbaka med beröm, lyckoönskningar, boozta mm. typ:

• wow, häftigt att det går så bra för dig
  • Imponerande att du fått så bra lön så snabbt. vad roligt
  • Det måste kännas superbra för dig. Kul
  • Du är så duktig som lyckats….
  • Visst inte att det gick att tjäna så bra i din bransch, vad grym du är

För de som vet att de kryddar blir det pinsamt och för de som inte är medvetna om att de kryddar så får de växa lite till :slight_smile: De som kryddar kommer slutligen hamna i en situation där kryddan avslöjas men det kan någon annan få sköta.

Att försöka rätta, korrigera eller ifrågasätta leder aldrig någonstans.

4 gillningar

Jag hade också bemött det positivt. Gratulerat till en väldigt bra nettolön, frågat hur personen investerar eller sparar till ev. bostad. Borde gå rimligt snabbt att få ihop till en kontantinsats om personen dessutom inte hunnit flytta hemifrån.

Tror som ovan att det blir både pinsamt och svårt att hålla en sådan eventuell fasad i långa loppet.

Om jag får frågan av någon bekant vad jag tjänar så säger jag nog exakt samma sak som när någon frågar vad jag har i lön. Jag räknar inte in övertid, bonus, semesterersättning, traktamenten eller vab, sjukpenning osv, föräledighet osv för att göra någon slags gissning vad i snitt får ut efter skatt varje månad. Känns onödigt invecklat för att svara på en enkel fråga… om det nu inte handlar om att man vill försöka krydda sin lön.

Ger man kryddaren beröm för den ju just det erkännande och cred den är ute efter. De för feedback på att kryddan gjorde den effekt man hade hoppats på. Det är strongt att dig att strunta i det men jag har då iaf svårt att stryka en kryddare / skrytare medhårs. Jag tror inte alls det blir pinsamt för kryddaren utan snarare att kryddan fick precis det den önskade.