Krydda lön vid ekonomisnack

Jag gillar verkligen att prata ekonomi men jag har sjukt svårt med vissa som ska krydda så otroligt vad de tjänar. Tex sa en släkting gått klart gymnasiet precis att han minsann tjänade 40 000 netto efter ha gått bygg och tagit studenten förra året.

Edit: självklart kan man tjäna 40 000 netto som ny efter ett bygg program på gymnasiet . Men då tycker jag att det är ärligare att bryta ner det traktamente, ackord och övertid. Jag vet ingen som fått 53 000 i bruttolön veckan efter studenten inom bygg. Men vad vet jag.

Jag har inget alls emot att prata lön men blir ibland fundersam på hur man ska bemöta uppenbar krydda. Försökte typ säga aha helt galet för att jag ville inte verka dryg.

Kan ju vara åldern med såklart och att försöka imponera på äldre. Men det är synd för att jag gillar att prata om ekonomi och lön, men sakligt.

Hur bemöter ni folk som uppenbart kryddar för att antingen imponera eller är osäkra?

1 gillning

Jag brukar undvika den typen av människor, så efter första mötet är det inget problem längre.

Råkar det mot förmodan vara i ett sammanhang där vi tvingas ses igen (typ i släkten, som du skriver) då säger jag antingen att jag tror hen skarvar eller råkat mena brutto (om det är som i ditt exempel, det är ju trots allt en gen alpha från bygglinjen vi pratar om :angry_face_with_horns: ) eller så drar jag till med nå’t annat för att mosa ser vederbörande i skorna (i fall då hen inte ger upp utan kommer dragandes med sina försök att visa sig värd mer än andra om och om igen), typ;

-Jaså, du jobbar din stackare. Skönt att du har något att göra om dagarna. :wink:

p.s. Det finns ju byggare som tjänar 40k netto, men då är det sällan på vanliga byggen efter att nyligen ha gått ut skolan.

2 gillningar

Ja men precis, inte helt lätt att bemöta :sweat_smile:

Ja självklart finns det, menar absolut inte att det inte finns bra löner i byggbranschen. :blush:

Eftersom jag inte bryr mig om en person har en lön där i krokarna.. det händer inget mentalt stimulerande för mig kring den nivån, 0 eller 120000 hade kanske varit mer intressant att prata om. Då skulle jag som mest säga ”ok” och se om personen är kapabel att prata om något mer intressant.

Om du vill prata lön med någon, i syfte att lära dig något och kanske öka din egen. Så är det rimligt att vända sig till någon annan än personen du beskriver.

1 gillning

Han har givetvis inte 40k netto i grundlön men det är väl inte helt orimligt med t ex övertid och traktamenten? Jag hade rätt saftig lön ett tag i unga år med nattskift och övertid.

Så brukar jag tänkta när jag hör folk säga såna saker.

7 gillningar

Människor som alltför ofta använder samtal för att jaga status undviker jag tillslut. De är för det mesta ointressanta och ointresserade av sina medmänniskor och därför tråkigt umgänge.

Dessutom går en sådan persons siffror oftast inte att tolka på ett meningsfullt sätt eftersom de vanligen blandar vilt mellan pensionsgrundande och inte, grundlön, bonus och tillägg, etc. i min erfarenhet ofta för att de själva inte förstår mer än att de vill att siffran ska låta så hög som möjligt.

4 gillningar

Mindervärdeskomplex. Vi som inte lider av det kan dock unna dem att få skarva lite utan att bli upprörda eller argumentera.

5 gillningar

Jobbigt när det är släktingar bara som man träffar obligatorisk minst 3 gånger om året. :face_with_hand_over_mouth:

Men 40k netto är imponerande om man nu inte är chef på bygget. Min bror som jobbat som snickare i 20 år har runt 40 brutto.

Sen kör min farsa eget och har några miljoner i bolaget men tar bara 30k i lön då han ej har några lån och väldigt låga kostnader. Så lönen är ju inte allt…

(Sen tycker jag han är dum som inte maxar allmänna pensionen men men)

Ja absolut, det håller jag med om.

Jag själv skulle dock inte räkna med övertid och traktamente om jag diskuterade lön.

Jag brukar säga att unionen har bra statistik när någon frågar mig så kan de se själva.

Tex om någon ska plugga och undrar om det är en bra väg att gå.

1 gillning

Motfrågan blir väl att om du får 40 000 i lön vad tjänar då arbetsgivaren på dig? Hur stor andel av företaget äger du?

Om man är ute för att trycka ned någon eller ”sätta någon på plats” och gillar den typen av retorik är det ju ganska enkelt.

Ekonomi är ju läran om knappa resurser och att prata om en så avskalad datapunkt som vilken summa en viss person får vid ett visst tillfälle är för mig ett ganska fattigt samtal och jag hade nog försökt styra in samtalet på något annat t ex vad personen gör för pengarna hen får in

1 gillning

Se fortsättningen:

Jo men jag vill inte trycka dit någon heller.

Tror bara att yngre som precis tagit studenten kanske vill imponera lite, medans jag är nog mer nyfiken generellt om olika yrken.

Har nog inte mig veterligen varit med om någon som kryddar.

Snarare att folk är selektiva och bara berättar om det som går bra och inte det som går dåligt när det gäller investeringar eller annat i livet.

Lön är ju bara att kolla med Skatteverket så ser du om det stämmer eller inte, vill man vara lite ful kan man ju konfrontera personen om det.

Som andra har skrivit: med rätt jobb, obekväma tider och mycket övertid kan man nog tjäna det ett tag även om man är ung.

Har en kompis som betalade statlig skatt vid typ 20 års ålder på ett vanligt industrijobb för att denne jobbade skift och övertid.

1 gillning

Vi är flera kusiner i ganska samma ålder. Under några år efter studenten blev det ett vansinnigt statussnack kring olika utbildningar osv. Så pass att några knappt ville umgås då de kände sig sämre. Men sedan upptäckte någon att jobbet som den fina utbildningen ledde till var trist, någon annan gick halvt in i väggen av sina studier osv.

Med lite mer livserfarenhet försvann behovet att hävda sig och snacka status och träffarna blev trevliga igen.

Så är det någon ungdom det gäller kan man hoppas på att det blir bättre med tiden.

4 gillningar

Blev lite nyfiken och kollade, jag var precis under gränsen för statlig skatt “bästa” året när jag jobbade nattskift. Hade jag gjort ett par helgjobb till hade jag varit över. Och då var det livsmedelsindustri som hade lägre löner än metall.

2 gillningar

Detta är väl ungdomens privilegium och förbannelse… nybakad osäkerhet och ett starkt tryck att jämföra sig med andra. Kan vara både berusande och otroligt jobbigt, beroende på var i trappan man befinner sig.

Det går över. Oftast.

1 gillning

Varför är du så säker på att det är krydd? Som skrivits tidigare är det långt ifrån orimligt att ligga kring den nivån om man är en flitig typ som kör lite ackordsjobb, övertid, traktamente mm. Var försiktig så det inte är du själv som blir satt på plats om du går på för hårt

Jag har aldrig ifrågasatt om man kan tjäna 40 000 netto inom bygg som ny från gymnasiet.

Men jag själv skulle inte räkna med övertid och traktamente om jag satt och skröt om min lön med släkten.

Men visst alla är olika.

1 gillning

Beror ju på om man pratar om lön som du skriver nu. Eller om vad man tjänar, som du skrev i ditt första inlägg :slight_smile: jag tycker det är stor skillnad att få frågan “vad är din månadslön?” Jämfört med “vad tjänar du i månaden?”

1 gillning

Ja absolut jag håller med dig. :blush: