Krypto bankanställda

Hej. Har hört att bank anställda får inte köpa krypto i Sverige. Får deras familje köpa då.

Var har du hört det?

I Danmark fick man inte det. Och min man har sagt att den rekommenderade inte heller.

Låter mysko. Fullt möjligt att de inte får köpa eller rekommendera krypto till deras (bankens) kunder om banken har en sån policy. Men vad de gör med sina privata pengar är väl upp till dem.

Att rekommendera emot är inte samma sak som att förbjuda.

(inlägg raderat av författaren)

Nu ligger artikeln bakom betalvägg så jag kan inte läsa den - men finns det stöd i anställningsvillkoren för att förbjuda sina anställda att privat handla med kryptovaluta.

Jag kan i och för sig tänka mig att det finnas en generalklausul i anställningsavtalet att man privat inte får befatta sig med ekonomisk verksamhet som kan vara tveksamt med hänsyn till anställningen. Eller hur löser man det annars arbetsrättsligt?

Men deras familjer då. För inte dem köpa heller.

Känns spontan väldigt konstigt att Nordea skulle diktera vad de anställda gör med sina privata pengar för att “skydda” dem. Förbjuder de även sina anställda att utöva extremsporter och konsumera alkohol?

Att bankanställda inte får vara inblandade i penningstvätt är inte konstigt alls. Det är sannolikt svårt att kontrollera vad nörstående gör men om du är osäker på hur dina val kan tänkas påverka din närstående så tycker jag helt enkelt att du ska fråga den personen.

2 gillningar

Det kan de ju säga men det är en annan sak att verkligen kunna sparka en person som inte följer detta. Tvivlar på att det skulle hålla i domstol.

Givetvis kan de heller inte förbjuda den anställdes anhöriga att köpa krypto. Den anställde har inte ens några rättigheter att kontrollera eller styra vad de gör.