Ångrar att du sålde en 2016 dator till morsan för 3k?
Ge den till henne istället.
Ångrar att du sålde en 2016 dator till morsan för 3k?
Ge den till henne istället.
Det var nog att jag köpte datorn som i dagsläget hade varit 3miljoner +
Det är inte direkt det intrycket man får när man läser om ämnet på RT.
Snarare att man blir Persona Non Grata om man kommer till banken och vill ha hjälp med krypto.
Men jag kan ha fel …
Två kompisar köpte en hämt pizza för en bitcoin i NYC för typ 10 år sedan. Haha välspenderade pengar
Jag köpte lite btc för runt 10k på skoj för några år sedan, sålde det sedan vid förra ath för ca 60k. Det jobbig var att sälja, kompisar till mig har blivit av med mycket mer än så när de försökt sälja. Jag hade en Ledger hårdvaru plånka och sålde i små omgångar för att inte bli blåst. Kostade mig totalt ca 5k i transaktionsavgifter för att få ut pengarna.
När jag satte upp solceller på huset för 3 år sedan växlade jag in Eth och betalade med.
Ja, jag har. Inga större summor, men stor ökning procentuellt. Köpte för 1500 och det var som mest värt 75000, men tagit ut runt 30
Absolut. Köpte en anselig mängd Bitcoin den 19/12-22 vid pris 177k. Sålde en del av de 26/3-24 vid pris 727k. Vinsten sitter på mitt bankkonto samt återinvesterat i kryptocertifikat på ISK.
Är även upp ca 150% även på certifikaten på Avanza och Nordnet senaste halvåret.
Köpte Solana när det kraschade efter SBF med FTX, gick in på $12 och ligger på runt $180 idag och kommer fortsätta upp i år förmodligen, man pratar runt $800 denna bullrun
Det är inte svårare att realisera vinster från kryptotillgångar än från aktier. Skaffa ett konto på t.ex. Coinbase, för över EUR från din bank via SEPA-transfer, köp t.ex. bitcoin för EUR, sälj bitcoin till EUR, för tillbaka EUR till din bank. Det fungerar precis som t.ex. Avanza och aktier.
Krypto är inget märkligt eller konstigt, det är bara media och bankerna som tycker det och vill få allmänheten att tro det.
Den största risken, utöver kursvariationer, är att du kommer på kant med din bank som givetvis hatar att du investerar i globala betalsystem som är öppna för alla 24/7/365, där du kan överföra hur mycket som helst, till vem som helst i hela världen, på bråkdelen av en sekund, nästan gratis, och utan mellanhänder.
Klart krypto är jättefarligt. ![]()
Hade blivit blåst som egenföretagare på en större förmögenhet. Investerade utan någon som helst kunskap i något som hette erd som sen blev Egld (Egold) som ökade från investering på ca 2 usd till över 200 usd på någon månad sen blev jag hooked.
Halvering var fjärde år på BTC gör att hela marknaden ökar och rätt peng på rätt grej kan ge över 1000x om du är tidig i projekten.
Dock rekommenderar jag att investera i olika projekt , gärna nya projekt på säkrare plattformar i tidigt stadie ca 4-6 mån innan halvering. Ungerfär 1-1,3 år efter halveringen stärtdyker marknaden och vissa lovande projekt går ner över 90 %.
Man kan ju på vissa sidor även gambla med (Future trading) fär både ökning eller sänkning av valuta man sattsat på.
Oftast när krypto pumpar på upp är det i 3 stora toppar innan investerare går över till nästa projekt.
Binance är helt klart mest intressantaste marknaden men dom har vissa regler som ej ger ut visa kort längre eller låter användare inom EU köra Future Trading.
Det är tyvärr för kul för att investera allt man har men lägga in 100000 ger nästan vem som helst x10 om det görs innan 4-6 mån innan Halvering av BTC.
Investera nu ger kanske bara 2-3 gånger pengarna
I säkra projekt men möjligheter till 100x hittar man oftast inte så här sent i kryptos bullmarket på de större säkrare sidorna.
Vi skapar inte 1000 olika Internet-protokoll av samma anledning som att vi inte behöver tusentals altcoins. Det blir mycket bättre om det finns EN kryptovaluta. Jag röstar för Bitcoin. Anledningen till att nästan ingen altcoin lyckas är att de flesta drar den här slutsatsen.
Om du med “valuta” menar allmänt betalningsmedel så håller jag med dig, men decentraliserade digitala tokens finns det praktiskt taget oändliga användningsområden för. Av den anledningen är ETH en given del av min portfölj.
Håller med om att Ethereum rent tekniskt har ett existenberättigande. Jag har haft 10% ETH men har minskat det till 3-4% nu pga en del tveksamheter som har hänt där den senaste tiden. Men jag tror och hoppas att ETH kan återhämta sig och bli en betydelsefull spelare i framtiden.
Ja. Ca 100k till 200k förra BTC cykeln vid 2020-2021(Jag var rätt sen). Denna gång är jag mer insatt och investerade ca 50k som idag ligger på ca 400k. Tar ut lite då och då för att betala lite saker. Man kan enkelt sälja på olika plattformar som har samarbeten med banker inom Europa som sedan för över via SEPA till din bank.
Tilläger att det även finns plattformar som crypto.com där man kan sälja sin krypto och ladda på Euro på ett visa kort som man kan använda när man handlar på ica t.ex så det finns många sätt att ta ut krypto till “riktiga” pengar.
Jag är helt med på vad du säger , altcoins är risky men BTC är ett garanterat stabilt alternativ som kommer finnas kvar medans andra försvinner vartefter. Men jag men jag menar är att om vill man investera i krypto gäller det att lägga det man har råd att förlora och göra det till en kul grej där man alltid kan räkna med förlust , speciellt efter FTX , Celcius mm vill man investera måste man förstå hur marknaden fungerar därav svaret innan.
Jag är ingen stor investerare i krypto men tycker det är rätt kul samma som personer som kör stryktipset då det är lönsamt om man förstår cyklerna.
Ett tips jag enser fungerar felfritt sälj hälften när investeringen dubblas då har man aldrig förlorat nått , sen är det.bara köra igång och ha kul. Ibland går det.fort
Kryptovalutor är bara ett pyramidspel med förlorare. De som vinner är de som initialt går in och lyckas sälja “valutan” för högre summor. Visst finns det lirare som kan gå vinst på det, men skulle säga att i sin helhet är det mest bara förlorare.
Varför säger jag det? Det är ganska givet, det finns inga plus, bara folk som tar ut avgifter samt folk som vet va de gör. De är de som vinner på det, resten kommer med sannolikhet förlora.
Sedan att kryptovalutor mest är till för att stödja brottslingar att kunna föra över pengar från sina bedrägerier eller på annat sätt tjäna pengar, gör saken än mer viktig att INTE använda kryptovalutor… du hjälper bara brottslingar.
Sedan den tekniska aspekten på det hela… ju längre en valuta existerar, ju mer fysisk energi tar valutan och kostar oerhörda pengar enbart för drift… Visst, i många avseenden hör även vanliga valutor detsamma, både i pappersform och digital form. Men kryptovalutors säkerhet beror på att den drar så mycket energi att ingen enskild individ ska kunna ta över hela valutan, för det skulle kosta för mycket datorkraft (och energi) att göra det. Så… i slutändan inte bra annat än om valutan läggs ner och alla innestående ägare blir då helt lottlösa = pyramidspel.
Finns det då inget positivt med kryptovalutor för dig som individ? Jo, säkerligen för enstaka ändanmål och skäl, men i sin helhet ska man nog helst skita i det. Du som svär över att du inte köpte en massa bitcoins när det kostade en dollar styck, varför svär du inte att du inte köpte microsoft-aktier, eller apple när det kostade några cent styck. Alla missar alltid tåget som gick för ett år sedan.
Detta trams kanske funkade 2017 men idag har världens största investeringsbolag – BlackRock, Fidelity, m. fl. – skapat Bitcoin ETFs som slagit alla rekord och är enormt framgångsrika. SEC definierade Bitcoin som en “non-security commodity” i sitt godkännande. Så, är din åsikt att SEC, BlackRock, Fidelity m. fl. deltar i ett pyramidspel? Du hör hur tramsigt det låter?
Nä, det finns så klart “inga plus” med ett globalt, digitalt och neutralt monetärt nätverk som ingen enskild part kan kontrollera. Suck
.
Har du läst något annat än vad som dykt upp framför nästan på dig i dagstidningarna? Igen, detta argument kanske lät rimligt 2017, men inte idag när världens största investeringsbolag gått i god för det och de nya ETF:erna är de mest framgångsrika någonsin.
Det finns en lång Bitcoin-tråd på forumet där dina åsikter debunkats flera gånger om. Kanske kika in där och läsa lite.
Annars rekommenderar jag Fidelitys analys i frågan:
Jag har både köpt och sålt fysisk krypto på en kryptobank, som jag sen förde över till Handelsbanken (som va den enda som inte krånglade på den tiden) och fått ut riktiga pengar.
Har även GPU minat på Nicehash, där man lånar ut sin datorkraft och får betalt i bitcoin (man minar alltså inte bitcoin direkt) och sen fört över till kryptobank, sålt och fått ut riktiga pengar.
Man betalar givetvis vinstskatt på sin eventuella förtjänst och det är inte helt lätt att göra allt rätt.
Har i princip bara certifikat på ett ISK på Avanza numera, som helt enkelt trackar kryptovalutan du är exponerad mot där spreaden mellan köp/sälj är enda variabeln och allt schablonbeskattas.
Visst går det att handla direkt med krypto och få ut riktiga pengar. Men då ska man nog vara väldigt insatt och värdera narrativet/decentraliseringen, snarare än förtjänst och smidighet ![]()
Det är snarare ditt argument som är trams. Dessa du nämner skulle skapa ETF:er för älgskit på burk om det fanns en efterfrågan. De bryr sig varken till eller från, utan ger marknaden det som efterfrågas mot en avgift.