The Merge - Idag blev Ethereum 99.95% mer miljövänligt!

Ethereum hade idag sin största uppgradering, the Merge.
Det har pratats om detta sedan 2017, men idag hände det!
Ethereum går från Proof of Work till Proof of Stake.

• The Merge refers to the original Ethereum Mainnet merging with a separate proof-of-stake blockchain called the Beacon Chain, now existing as one chain.
  • The Merge reduced Ethereum’s energy consumption by ~99.95%.

mer info här:

läste även på twitter från Vitalik Buterin att:

The merge will reduce worldwide electricity consumption by 0.2%

Ethereum har dessutom idag minskat skapandet av nya ether med 90%. Staking rewards till stakers kommer alltså att vara ca 90% mindre än mining rewards var för miners. Detta gör att det är deflation på Ether när aktiviteten är någerlunda hög. Tidigare var inflationen ca 4% per år, nu ca 0%.

Kommer bli intressant hur detta påverkar hur folk använder Eth, om det kommer göra att fler HODLar istället för att vara aktiva på nätverket. Mer HODL → mer inflation, och vice versa. Kanske kommer detta självbalansera sig perfekt utan en centralbank? :slight_smile:

Här kan man hålla kolla på inflationen/deflationen

5 gillningar

Åh, så bra. Då blir det mer miljövänligt att betala för sitt knark och leka valuta.

11 gillningar

:rofl: Finns så mkt man kan svara på detta. T.ex. om hur duktiga världens riksbanker är på att hålla värdet på sina valutor stabilt * sarkasm *. Nä fy om vi skulle testa något nytt.

Jag anser mig själv vara rätt smart men fattar typ noll i detta inlägg haha

förklara gärna för oss som inte hängt med krypto

2 gillningar

Okej, ska se om jag kan förklara lite bättre :slight_smile:

Tidigare byggde Ethereum på samma konsensusmekanism (hur man bestämmer vad som är sant på blockkedjan) som Bitcoin: Proof of Work (PoW). PoW innebär förenklat att en dator försöker gissa rätt på ett nummer. Gissar man rätt får man “skapa” nästa block i blockkedjan och i dagsläget 6,25 bitcoin som belöning för besväret. Vart 4e år halveras denna belöning.
Att gissa rätt nummer är oerhört svårt, därför vill du ha en så kraftfull dator som möjligt som kan göra miljontals gissningar i sekunden. Detta är väldigt energikrävande.

Med Proof of Stake (PoS) behöver man inte minea några coins, utan istället binder man upp några Eth (Ethereum valuta) i grupper om 32 Eth, så kallat Staking. De exakta tekniska detaljerna har jag inte koll på här. men kort o gott så lottas det ut vem som ska validera nästa block i blockkedjan. Detta görs av någon som Stakeat. Ju mer du Stakeat ju större chans har du att vinna staking rewards. Men försöker du validera en felaktig transaktion blir du staffad och kan bli av med de Eth du stakeat. Att stakea kan man göra på en mindre maskin, typ en vanlig laptop, vilket inte är särskilt energislukande. Se bara till att ha den igång 24/7.

De rewards som tidigare har getts ut till miners och nu kommer ges ut till stakers är nya Ether som skapas. Under PoW ca 4% per år. Detta skulle vara Ethereums inflation om det inte vore för en uppgradering från förra året (EiP-1559) som gör att vi idag bränner delar av dessa Rewards.

Nu när skapandet av nya Ether minskar med 90% (som en del i uppgraderingen) finns det en chans att mängden Ethereum, som idag är ca 120 524 064 Eth, kommer minska i framtiden.

Hur stor del Eth som bränns vid skapandet av varje block beror på transaktionskostnaden. Är den hög, p.g.a. mkt aktivitet så bränns mkt Eth. Är det låg aktivitet bränns väldigt lite Eth. Hur stor aktiviteten är på Ethereum påverkar alltså deflationen/inflationen väldigt mkt. Exempel på hög aktivitet tidigare har varit under NFT manin. Då hade Ethereum några block med deflation fastän det gavs ut stora rewards till miners.
Nu ges det ut 90% mindre rewards till stakers än vad som tidigare gavs ut till miners, vilket gör att chansen för deflation är mkt större.

Nu får jag nog sluta skriva innan jag förvirrar dig ännu mer :slight_smile:

9 gillningar

Största problemet med Proof of Stake är väl att det i längden kommer medföra att valutan blir mer och mer centraliserad. Vilket raserar hela grundidén med kryptovaluta, att vara just helt decentraliserad?

2 gillningar

Wow, tack för info! Fortsätt skriva om du vill, lärde mig mycket på denna texten! :smiling_face_with_three_hearts:

Ethereum gick från PoW (energi, likt guld) till PoS (förtroende och politik, likt fiat).

ETH blir mer som andra valutor och kryptos som har en styrande funktion och kan påverkas (centralbank/företag/ledare osv). Mindre decentralisering/säkerhet, sämre skydd mot devalvering/QE.

2 gillningar

Har man någon aning om vilka personerna är som ligger bakom detta projekt? Just förtroendet ser jag som en av dom största riskerna med krypto. Vet man ens vilka det är som ligger bakom ETH? Har väldigt svårt själv att tänka mig lägga mina surt förvärvade pengar i något projekt som jag inte vet vilka personerna som ligger bakom är. Kan man lita på koden? Kan man lita på att dom inte ändrar metod igen i framtiden? Hur går det till när dom byter från en metod till en annan, vilka risker medför det? osv osv.

Bra förklarat. Förklara gärna också vad vi ska ha ETH till, några exempel vore bra.

Man kan skicka Eth till vem som helst i världen och slippa dyra växlingsavgifter.

När folk tar lån på ethereums blockkedja kan man hålla koll på vem som äger vad, till skillnad från när man skulle reda ut vem som ägde vad i finanskrisen 2008, eller när 3 Arrows Captial (hegdefond inriktad på investeringar i krypto) gick i konkurs för att de överbelånat sig innan krashen i våras. Skulle dessa transaktioner skett inom De-Fi (Decentalised Finance) på Ethereum hade detta inte kunna hända.
Skrivna pappersavtal är inte lika säkra som smarta kontrakt för ett monetärt system. Särskilt om du gör transaktionerna på en Layer 2 så som Optimism där transaktionskostnaderna är en bråkdel av vad de är på Ethereum’s huvudkedja.

Man kan ta ett over-collateralised loan och få ut ett stablecoin, så som USDC. Detta kan du sedan växla mot fiat och köpa hus för. Det fungerar bra så längre som värdet på dina Eth du satt i säkerhet inte tappar i värde för mkt :slight_smile: Då blir du tvångslikviderad pga logiken i det smarta kontraktet som står för logiken (reglerna) för lånet.

Och sen kan man såklart köpa fula apor för Ether också, haha. (Bored Ape Yacht Club)

Det är många som jobbar på att göra ethereum bättre, men det är inte ett företag i vanlig bemärkelse.

The Ethereum Foundation tror jag hjälper till att stötta de som utvecklar ethereum, samt kommer med förslag på vad som ska göras i framtiden. Men det är en demokratisk process i slutändan.
https://ethereum.foundation/

Här står lite om några som har hjälpt till att få till den senaste uppgraderingen: Yahoo ist Teil der Yahoo-Markenfamilie.

Varje vecka hålls tydligen ett publikt samtal där utvecklarna går igenom vad som sker: https://www.youtube.com/c/EthereumFoundation/videos

Så det är inget hemlighetsmakeri vad som kommer ske i framtiden, utan en öppen demokratisk process.

Vitalik Buterin är en av grundarna med stor influens.

Rent teoretiskt bör väl de rikaste (med mest ETH) nu kunna få igenom ändringar som är mer fördelaktiga för dem. Just eftersom deras röst väger tyngre.

Amerikanska SEC kommer troligen att vilja reglera ETH likt ett värdepapper vilket skulle stärka tesen om att att det finns mer av en styrande funktion bakom ETH än t ex BTC.

Detta är så klart trams då inga av dessa miners stängde ner sina maskiner utan bara mine:ade andra coins än ETH istället. Hashrate:n på ETC och andra steg kraftigt efter bytet.

Rekommenderar följande för er som vill förstå skillnaden mellan PoS och PoW.

1 gillning

Bra artikel av en professor i ämnet:

Känner likadant, men det kanske är lika bra så att jag inte börjar investera i nytt knark. :grin:

The writer is professor of law at the American University Washington College of Law

Skulle inte påstå att jurister är de mest kompetenta inom ämnet.

While the Merge is unequivocally good news for the environment, …

Förstår t ex inte att datorerna inte är blockchain-specifika, utan kan mine:a en mängd andra coins. Vilket de också gjorde när ETH gick över till PoS, så skiftet förändrade ingenting från ett miljöperspektiv.

Men i övrigt bra artikel tycker jag. Saknar det faktum att Ethereum fortfarande inte implementerat möjligheten att un-stake:a, och inte har några planer på det förrän 2024-25. Detta innebär att ingen än så länge vet om PoS-skiftet har öppnat några nya attackvektorer, och inte heller kommer veta det förrän om 2-3 år. Så tanken att Ethereum ska ligga som grund för ett nytt monetärt system är inte verklighetsförankrat.

Fixa gärna rubriken. Den är felaktig.

Detta är så klart trams då inga av dessa miners stängde ner sina maskiner utan bara mine:ade andra coins än ETH istället. Hashrate:n på ETC och andra steg kraftigt efter bytet.

Hashrate för ett projekt bör öka i takt med att ett coin blir mer värdefullt. Ingen idé att minea ett värdelöst coin, eller ett coin som ger taskiga marginaler. En stor del av kostnaden för att minea är hårdvaran. Har du redan köpt den kan du lika bra använda den (även om det är ett projekt som ETC som kommer ha svårt att överleva i längden), om du inte lyckas sälja den på andrahandsmarknaden.

I det långa loppet kommer detta alltså innebära stora minskningar i energikonsumption i världen. Ingen kommer längre köpa miningriggar för att minea världens näst största kryptovaluta ETH.

Av ren nyfikenhet. Vet du om ETCs hashrate nu är lika stor som ETHs var innan mergen? Jag skulle inte tro det, men har inte kollat upp det själv.

På vilket sätt är den felaktig? Vad tycker du det borde stå?