Visst är det så. Men vi är förbi peak-grafikkortsmining, tror jag. Det var en fas, likt ICOs och NFT-apor men något längre. Visst, ett par entusiaster kommer klänga fast vid sin blockchain för att den är “mer privat” eller “snabbare”. Men betydande investeringar som görs i mining framöver kommer vara för Bitcoin i energisektorn.
I det långa loppet kommer det vara betydelselöst. Som andel av världens energikonsumption, helt försumbart. När energibolagen förstått Bitcoins effekt på kalkylerna för nybygge av förnybar energi kommer Bitcoins miljöpåverkan globalt också bli netto positiv. Miljöargumentet mot Bitcoin har aldrig haft någon substans, och framöver kommer det bli uppenbart.
Nä, har inte kollat, men det tvivlar jag på. Det var inte enbart ETC som steg efter mergen utan det spred ut sig på ett gäng olika. Vissa stannade dessutom på forken som nu är ETHW eller EthereumPoW.