Kryptokraschen 2022 och 2023

Kryptobörsen Binance stänger alla uttag och insättningar av USD. Enligt ryktet är det den riktiga banken Signature Bank som stängt ner Binances USD-transaktioner.

Detta bara några veckor efter att Binance blivit godkända av Finansinspektionen att verka i Sverige (var det någon mer än jag som såg deras annonskampanj på stan? Tyvärr glömde jag fotografera).

5 gillningar

Ja, jag tror faktiskt det. Jag var inne en sväng i Malmö för två veckor sedan ungefär så stämmer det med tiden så ärdet nog inte inbillning. :slight_smile:

2 gillningar

Skönt att de ljuger om insättningsgarantin och att Finansinspektionen måste rätta dem. :smile:

1 gillning

88 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden 2021

Bara en påminnelse:
Bitcoin utklassar index sedan innan coronakrashen 2020 trots nedgången på runt 70% från toppen.

1 gillning

Nu har jag flyttat ca 90 inlägg hit: Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden 2021 - Spara och investera / Bitcoin och kryptovalutor - RikaTillsammans Forumet

Ber om ursäkt om något som inte skulle flyttats har flyttats.
Säg till i så fall så flyttar jag tillbaka.

10 gillningar

Mastercard och Visa “pausar” sina kryptosatsningar.

3 gillningar

“Inaccurate” säger VISAs Head of Crypto: https://twitter.com/cuysheffield/status/1630600554069082112

2 gillningar

Vad är det som händer med Silvergate? Jo, just nu förvärras likviditetskrisen (om man nu kan kalla det en sådan).

Silvergate, börsnoterad bank, missade att släppa sin årsredovisning förra veckan. De ska tydligen ha svårt att beräkna värdet på sina åtaganden. De har också flaggat för att de kan komma att påverkas av pågående brottsutredningar.

Silvergate gjorde förlust på $1 miljarder USD i Q4. De är bank åt flertalet stora kryptobolag, däribland Coinbase, FTX och Binance US. De hanterade bankkonton åt FTX och tvingades ta ut stora lån för att täcka kundernas uttag. De hade också exponering mot Celsius och Voyager.

I fredags beslutade sig Silvergate för att stänga ner Silvergate Exchange Network, ett transaktionssystem där kryptobörserna kunde flytta “stablecoins” mellan varandra.

Coinbase och flera andra kryptobörser klipper nu banden med Silvergate. Coinbase byter till Signature Bank, så lite “ur askan, in i elden”…

Det spekuleras i att Silvergate har hjälpt Binance att tvätta pengar genom att ge dem tillgång till konton som tillhör Binance US. Binance hävdar att det är två separata nolag som inte delar tillgångar med varandra.

En av Silvergates tillgångar är ett lån på $205 miljoner USD till Microstrategy Inc, bitcoinprofilen Michael Saylors börsnoterade bolag. Lånet har bitcoin som pant. Microstrategy har köpt mer bitcoin för pengarna.

4 gillningar

Silvergate stänger verksamheten och likvideras.

5 gillningar
3 gillningar

Men helt ärligt, vad är det här för mupperier?

Det var ju för väl det iaf. :+1: Bisarrt vad många till synes oseriösa aktörer som flyter upp i den här soppan.

8 gillningar

Inte kryptorelaterat, men även de största investmentbankerna kan tydligen ha problem att få fram en årsredovisning…

1 gillning

$USDC (näst största stablecoin?) har tappat sin peg till dollarn på grund av runt 10% av reserverna fanns hos Silicon Valley Bank.

Får se om/när den återgår till $1…

2 gillningar

Det verkar lite som om vi är på väg mot total kollaps, inte bara krypto. “Alla” är skyldiga “alla” pengar, och kan en inte betala en annan, så kan inte den annan betala den tredje. USDC lär knappast få någon insättargaranti :sweat_smile:

3 gillningar

Nästa finanskris bakom hörnet?

Det mesta av pengarna som var insatta på Silicon Valley Bank hade ingen insättningsgaranti och hade inget med krypto att göra.

2 gillningar

Signature Bank, riktig bank, stängs ner av amerikanska finansmyndigheter.

Detta kan få konsekvenser för amerikanska kryptobörser eftersom det snart inte finns några alternativ för att sätta in och ta ut riktiga pengar. Många flyttade ju till Signature när Silvergate stängde ner de senaste veckorna.

2 gillningar

Intressant att BTC skuttar upp 5% under omständigheterna! :sweat_smile:

”Bullish”

2 gillningar