Nej, jag menar fem begagnade laptops från förra decenniet, typ. Säkerheten i bitcoin-systemet bygger på att fyra-fem stora bolag är överrens om vilka transaktioner som ska komma med i nästa block. Om man byter till ett system där dessa bolagen kör en maskin var så har man samma säkerhet som idag. Eftersom alla verkar vara nöjda med att lita på dessa bolagen som det ser ut idag så skulle ingenting gå förlorat av att byta ut hela skiten till mitt förslag. Målet är att få igenom några tusen transaktioner var tionde minut så det kan köras på billig hårdvara. Om jag hade föreslagit en hel serverhall för att trycka 7 SQL-transaktioner per sekund så hade jag fått leta efter ett annat jobb.
Vill inte vara nedlåtande, men det känns som att du har missat hela poängen med bitcoin då.
Och om vi antar att bitcoin fungerar som idag, fast bara dessa fem bolag kör varsin laptop. Vad hindrar utomstående från att också börja minea? Det är även miners som “kontrollerar” vilka transaktioner som får komma med.
Alltså är säkerheten inte alls densamma om nätverket säkras upp av 5 laptops.
Det är lite som att säga att ett slott är lika säkert utan murar o vallgrav, så länge som att alla är överrens om att inte gå in o ta allt guld o mat därifrån.
Det du beskriver låter lite som att öppna upp för alla att kunna godkänna banktransaktioner och hoppas att ingen gör det förutom bankena vi har idag.
Det får såklart vara ett slutet system där man bara lägger till dem man litar på. Man kan börja med att lägga till de 5-10 bolagen som alla litar på idag.
Så makten över nätverket ligger uteslutande i händerna på 5-10 företag som kan censureras? Hela grejen med bitcoin är att kringgå detta. Vill man lita på en handfull kostymnissar funkar det traditionella banksystemet alldeles utmärkt.
Och flera av de företag du pratar om är som sagt miningpooler, alltså inte centraliserade serverhallar utan tusentals oberoende miners. Eller menar du att alla dessa miners ska komma överens om att en person med en dator ska respresentera dem?
Bitcoin är alltså öppet för alla att mina. Om det bara fanns fem gamla laptops på systemet skulle jag kunna komma med min desktop och köra över dem.
Om du nu gör om Bitcoin till ett slutet system, så är det inte längre Bitcoin utan något annat.
Alla som värnar idén med bitcoin verkar också vara vädligt sugna på att utmana och vinna över systemet men aldrig att slimma systemet för bättre och mer ekonomisk hantering.
Det är bara en iakttagelse… ingen kritik. Detta är ju kraschtråden och inte låtaspengaprat i allmänhet, så jag avslutar istället med några rader från Primitives gamla one hit wonder:
Here you go, way too fast
Don’t slow down, you’re gonna crash
You should watch, watch your step
Don’t look out, gonna break your neck
So shut, shut your mouth
Cause I’m not listening anyhow
I’ve had enough, enough of you
Enough to last a lifetime through

Pappa betalar?
Sjukt system med borgen. Folk som inte kan betala parkeringsböter sitter i fängelse, kan inte betala borgen = kan inte jobba och tjäna pengar => sitter kvar, blir släppt efter avtjänat straff, får fängelseräkning och kan inte betala => åker in igen.
Orättvist och gynnar de med pengar. I det läget är Sverige mycket bättre. Här läggs fokus på fara för samhället och rymmningsrisk
Fick mig att tänka på denna Trump offers to vouch for A$AP Rocky's bail in Sweden - CBS News ![]()
Förlåt, fattar inte riktigt. Kan du utveckla? Bara nyfiken. ![]()
I stort sett: Fanboys vägrar ens andas att bitcoin har nackdelar… nånsin. Och samtidigt när deras älskling utmanas i teorin så försvarar de med näbbar och klor, ofta med nåt som tidigare i tråden.
Förslaget om fem laptops var ju inte ett skarpt förslag utan mer av ett tankeexperiment. Då lät det som när man var fem och en kille i sandlådan sa att hans pappa är bra på judo. Då var alltid Bennys kusin kung-fu-mästare och brorsa till Bruce Lee och kan slå ner den där töntige judopappan… typ. ![]()
Kryptobanken Gemini stäms efter att ha stängt alla uttag i november. Gemini tillhör bröderna Winkelvoss:s koncern Digital Currency Group/DCG. De har drabbats av likviditetsbrist i moderbanken Genesis.
Gemini “refused to honor any further investor redemptions, effectively wiping out all investors who still had holdings in the program,” the investors said in the complaint. Had the products been registered, the investors said they would’ve received disclosures that would have let them assess the risks better.
Gemini och DCG finns med i Molly Whites diagram över FTX-härvan.
Snygg artikel och grafik av Bloomberg
Bra tips på artikel. Nära jag läser, kan jag inte låter bli att tänka vilka löljiga summor. 300 million dollar här, 200 Mille där, 1 billion bara sådär… 
När jag läser om alla miljoner och miljarder som ”försvunnit” i värde, så undrar jag hur många individer och företag som förlorat allt de investerat? Eller kanske mer, då säkert en del lånat för att investera i krypto. 
Jag blir mest ledsen av att läsa om krypto, för det finns så otroligt få vinnare och en så ofantlig mängd förlorare. 
Hoppas som artikeln nämner, att årets cirkus leder till bättre skydd för de som investerar i framtiden. Men framtiden får utvisa om hur fenomenet krypto kommer förändras över tid.
Det är garanterat många som förlorat väldigt stora summor, men marketcap i kryptovalutor är till mycket låtsaspengar.
Till exempel om jag skapar en ny kryptovaluta som har en miljon tokens, och jag säljer en till dig för $1, så är plötsligt marketcap för den en miljon dollar, även om bara en dollar av värde har investerats.
Förhoppningsvis försvinner fenomenet med ”kryptotillgångar” som investering helt och hållet.
Kanske, tänker ofta på tulpanerna på 1700-talet när jag läser om krypto. Men att krypto är mer hypat (och flummigt, enligt mig), av de som är involverade.
Jag undrar vilka liknande fenomen som kommer komma efter krypto? Om fenomenet försvinner!