Den var bra! Men så är jag också redan sen innan djupt skeptisk till krypto.
Den var faktiskt helt okej, ger en bra överblick för oinsatta när det kan vara svårt att se vad genom att propaganda från pumpare.
Dock visste ju alla här på forumet redan detta eftersom de följde Bitcoin-tråden under senaste uppgången ![]()
Betaltjänsten Wyre stänger ner. Wyre, som startade redan 2013, var nära att bli uppköpta i höstas för $1.5 miljarder USD men köparen Bolt drog sig ur.
https://www.axios.com/2023/01/03/wyre-shutdown-crypto-winter
Då säger man som Wyres huvudägare:“åh så förargligt” 
Vad skulle ni säga om ni tappade en dryg millard dollar vid målsnöret? 
Han var inte så nöjd i höstas när uppköpet avbröts
I’m trying to be as realistic as possible. Otherwise, you’re only going to break your own heart. But there is the thought that I could have worked this whole 10 years for zero dollars.
Det är tufft att vara entreprenör.
Han kunde också gått en kvällskurs i engelska.
Japp, stackaren.
Har han blivit försörjd av någon annan/levt på existensminimum under dessa år eller vad? Väldigt underligt uttalande.
Silvergate Capital, den riktiga banken som flera kryptobörser använder, har haft utflöden från kryptorelaterade kunder på $8 miljarder USD sedan i höstas.
Total deposits from digital asset customers at Silvergate declined to $3.8 billion at the end of December, compared to $11.9 billion at the end of September. The company sold $5.2 billion of debt securities at a loss of $718 million in the fourth quarter to maintain liquidity.
…
Founded in 1988, Silvergate ventured into crypto in 2013. The bank counts major exchanges like Coinbase Global Inc and Kraken among its customers.
Säkert många. Jag har sett folk förespråka att man lånar pengar till krypto. Det är väldigt sorgligt. För många verkar det vara ett rent spelmissbruk.
En sak man ska ha i bakhuvudet är att kryptovalutornas värde ofta rapporteras som “market cap”, motsvarande “börsvärde”. För att räkna ut market cap på en kryptovaluta så tar man den senaste växelkursen och multiplicerar med alla “coins” som finns av just den valutan. Det betyder inte att det finns så mycket pengar inne i systemet på riktigt.
Så fort tillräckligt många börjar sälja så sjunker ju växelkursen. Bitcoins market cap påstås vara $320 miljarder USD. Är det någon som tror att det faktiskt finns så mycket pengar att plocka ut ur systemet?
När kryptobankerna rapporterar om “likviditetsbrist” så är det för att de har krypto-market cap på balansräkningen medan kunderna ber att få ut riktiga pengar. Om de inte kan sälja kryptotillgångarna så får de aldrig tag i pengar som de kan betala ut,
Många minns nog Terra/Luna-kraschen som startade den här tråden. Snabbreprisen är att om terra sjönk i värde så försökte de pumpa upp Lunas market cap genom att skapa fler Luna-coins. Detta använde de sen som bas för att pumpa upp värdet på Terra. Detta höll såklart inte och när några till slut började ta ut sina pengar så sjönk värdet som en sten.
Mitt urval av artiklar som jag postar i den här tråden handlar ofta om den här konflikten mellan balansräkning och likviditet. Nu vägrar ju till exempel Binance att överhuvudtaget göra revision av balansräkningen, men även om deras påståenden är korrekta så har de ju bara lovat att de har “tillgångar” (baserat på market cap), inte “likviditet” (rätt valuta och tillgängligt med kort varsel).
Det räcker också med två kryptovalutor för att pumpa upp hela systemets värde. Säg att det finns en QueenElisabethCoin och en DogElonMarsCoin (vilket det gör…). Jag köper 1 QueenElisabethCoin för 100 kr. Den räknas då som värd 100 kr. Sen köper jag 1 DogElonMarsCoin för 1 QueenElisabethCoin. Nu är DogElonMarsCoin också värd 100 kr. Jag säljer min DogElonMarsCoin för 100 kr. Kvar i systemet finns två kryptocoins, var och en med olika ägare, och tillsammans är de värda 200 kr. Den ursprungliga hundralappen har jag i min plånbok. De kan byta runt sina coins mellan sig så länge de vill, tills att någon försöker casha ut och de märker att det inte finns någon köpare som är beredd att betala för kryptona. Då sjunker de som en sten.
Varför får man egentligen bokföra tillgångar där man själv äger en stor andel av “aktierna” (delar av tillgången) till senaste transaktionsvärdet? Samma problematik gäller ju t.ex. aktier på börsen, Elon Musk skulle omöjligen kunna sälja alla sina Tesla-aktier utan att aktien kraschar, men han kan fortfarande ta upp hela värdet av tillgången på sin balansräkning.
Borde inte (framförallt finansiella institutioner) ha regler som säger att det bokförda värdet måste justeras ner t.ex. linjärt med ägarandelar över t.ex. 5%? Äger en investmentbank 5% av Tesla så kan man bokföra hela värdet, men äger man 95% så kanske man endast får bokföra 50% av värdet.
Finns väl ingen tillgång som man kan göra det med? Guld, FAANG aktier eller puppy-coins… Eller hela världen, om du ägde den kunde du inte sälja den för alla pengar som finns.
Han har fun being poor nu 
Handeln med NFT har gått ner 97%
https://www.ttela.se/jobb-affärer/kollaps-för-kryptokonsten-så-ser-framtiden-ut-1.89435224?
Det problemet gäller ju i princip alla saker där en värdering görs som har någon form vikt i andra sammanhang. Skatt baserat på fastighetsvärdering. Bokfört lagervärde av någon produkt. Ja listan kan göras lång. Problemet ligger ju redan i konceptet värdering mot en valuta vars “reala” värde varierar.
Som att mäta längd med ett måttband som har viss stretch.
Lite god-fortsättning-lyssning från podden Kapitalet för de som är intresserade av det som diskuteras här i tråden och vill ha det förklarat på ett förenklat, populärvetenskapligt sätt: Från Sam Bankman Fried till bitcoinmaximalism till spekulationer om framtiden för NFTs till Luna. Inget nytt men kanske kan roa någon…
Metropolitan Commercial Bank i New York lägger ner all verksamhet relaterad till kryptovalutor. MCB har bland annat tillhandahållit VISA-kort åt kryptobörsen Crypto dot com. Korten har gett höga bonusar för den som låst pengar i kryptobörsens egen valuta CRO.
Amy Castor har skrivit en sammanfattning av några av de stora pågående händelserna just nu. Bland annat tar hon upp stora uppsägningar på kryptobörsen Huobi i veckan som jag hade missat. Hur DCG/Gemini/Genesis lånat av varandra. Och så skriver hon om att Binance har TVÅ stablecoins med namnet “BNB”, där bara den ena verkar uppbackad av riktiga pengar.
Detta visar med all tydlighet att faktumet att ”stora finansinstitut” gav sig in i krypto inte betydde något överhuvudtaget för dess framtid. De är enbart intresserade av att tjäna pengar, och om Svensson och Andersson mot bättre vetande vill spekulera i krypto kommer de erbjuda detta. När de sedan inte är intresserade längre dumpar de krypto som en dålig dejt.
Kryptobörsen Coinbase säger upp ytterligare 20% av personalstyrkan.
Tether (USDT) avlistas från Crypto dot com i Kanada. Tether är den största så kallade “stablecoinen” och påstås vara uppbackad av riktiga dollar och kortfristiga statsobligationer (men har också fått ta emot kritik för bristen på öppen revision).