Binance och dess grundare Changpeng Zhao (CZ) stäms av amerikanska finansinspektionen SEC. De påstås ha lockat amerikanska medborgare att bli kunder direkt i det globala bolaget “Binance”, när de i själva verket borde ha varit kunder i det amerikanska systerbolaget “Binance.US”. De stäms också för att ha handlat med sig själv för att artificiellt påverka priserna på marknaden (wash trading). Enligt stämningen har Binance använt kundernas pengar för handel i egen bok (commingling).
SEC:s Twitter-post om Binance är lite kul:
Vad roligt om det blir FTX 2.0
Synd om dom som förlorar pengar, men krypto gambling maskerat som “investering” är verkligen inte nyttigt
Och nu är det Coinbase. Verkar som om jänkarna klampar ner på krypto. Är de rädda att förlora dollarns status tro?
Min erfarenhet av kryptovärlden är att den består mestadels av unga grabbar som spelar coola och är fullständigt vårdslösa med sina egna och andras pengar. Been there, done that. Kommer aldrig gå tillbaka dit.
Vad som är gemensamt med dessa företag är att de påstår sig stå utanför ramverk och regler som reglerar alla andra marknader.
Vad som är gemensamt med dessa företag är att de påstår sig stå utanför ramverk och regler som reglerar alla andra marknader.
Inklusive Coinbase?
Se tweetet ovanför och bedöm själv .
Vet inte riktigt vilket tweet du syftar till faktiskt.
Coinbase har hela tiden försökt följa lagar o regler, men SEC värgrar berätta vad reglerna är. Istället säger SEC att de är tydliga och stämmer de som de tycker bryter mot dem.
Fem inlägg ovanför mitt inlägg? Jag har följt följetången via amerikansk press. Litar mer på vad myndigheter säger än vad ett kryptobolag säger.
Nu kommer jag inte ihög vilket men nån av shitcoin/NFT sa på deras hemsida under rubriken “Why invest with us?” att “We’re not a Ponzi!”. Ok, then. Done deal!
Det hindrar inte bitcoin från att vara upp 60% i år och 270% sedan starten av 2020.
Menar du denna?
Men den handlar ju om Binance och inte Coinbase?
Inte ens Gary Gensler kan svara på enkla frågor kring om Ethereum, världens näst största kryptovaluta, är en security eller inte, hur ska då Coinbase veta vad som är en security eller inte?
Coinbase försöker inte smita undan lagen, det är lagen som är otydlig om SEC värgrar föra en dialog och skickar Wells notices (och nu stämning) istället.
“A Wells notice at this stage, when there is not a clear rule book is not constructive and is not good for America”
Inte ens amerikanska politer litar på att SEC gör ett bra jobb, varför borde vi?
Jag tycker också att kryptobolag ska följa lagar och regler, och Binance har slirat på reglerna länge så vitt jag förstått. Men att dra in Coinbase på liknande grunder känns inte helt rätt med tanke på hur otydliga SEC varit de senaste åren.
Edit:
Senaste uppdateringen från Coinbase:
Det viktiga för företagen är att följa lagen. Om det finns flera regelverk som kan vara applicerbara så får man följa båda. För SEC är det en icke-fråga ifall värdepapperen också regleras av CFTC. Den stora frågan nu som kan påverka kryptokraschen är ifall SEC får rätt i domstol. Om det visar sig att Binance och/eller Coinbase har brutit mot lagen så är det bra att det kommer fram i ljuset, stoppas och straffas. Om de inte brutit mot lagen så kommer det också visa sig, och då får vi det förtydligande som Coinbase har bett om.
Verkar som om Binance skulle kunna vara värre än FTX.
Knappast förvånande.
Du har koll att inte alla amerikanska politiker, speciellt republikaner, är lämpliga att vara politiker? Davidsson är inget undantag, han har sagt många underliga grejer genom åren.
https://twitter.com/warrendavidson/status/1481216313196437504?s=46
Även om de säger emot varandra?
Ja! Motstridiga regler betyder inte att man får carte blanche att göra som man vill. Det slutade man väl tro mot slutet av tonåren, typ?
Jag känner inte till alla lagar kring detta, men jag jobbar inom IT för läkemedelsföretag just nu, och det finns en likhet här.
Följande gäller:
- Det är företags uppgift att veta vad som är lagligt, olagligt och mitt emellan.
- Det är företagets ansvar att följa lagen.
- Alla lagar och regelverk måste följas.
- Finns det regelverk som är motstridiga så får man ha dyra advokater som reder ut hur man gör. Gör man fel så får man ha en hög med pengar redo att betala böter med.
- Det finns lagar som säger att något är ett krav, och en annan lag som säger att det är olagligt. Då behöver man ha ett prejudikat om vad som gäller.
- Att ha diskussioner med myndigheter låter inte helt realistiskt i min värld.