För att spara pengar på ett fastprisavtal så ska du antingen ha tur eller så ska du göra en bättre bedömning av det framtida elpriset än vad elbolagets analytiker gör. Varje gång du binder elpriset för att du “tror att det kommer bli dyrare i framtiden” så måste du tänka på att elbolaget redan har räknat in risken för prishöjningar i det pris som du offereras. De vill nämligen inte gå back på affären. Därför är det till exempel sällan billigare att binda på sommaren än på vintern. För elbolaget vet såklart att du ska ha el på vintern också och de räknar in det i priset.
Anledningen till att binda bör vara att du vill veta vad elen kostar varje månad, och i snitt är beredd att betala lite extra för den tryggheten.
Just nu kan jag tänka mig att fastpris är lite dyrare på grund av osäkerheten i framtida priser. Alltså stt priserna skakar mycket nu. Om du väntarmmed att binda så kanske priserna blir säkrare och därmed går ner lite grann. Å andra sidan kan vi förvänta oss att elpriserna de närmaste åren kommer fortsätta att ligga på en hög nivå pga den minskade fossilgasen, för att någon gång det närmaste decenniet sticka iväg ännu mer när industrin och bilarna elektrifieras. Vi har bara sett början av elbristen. Så kanske är det billigt att binda nu, kanske är det dyrt. Vem vet? Jag kör rörligt för jag tror att det blir billigast över min livstid.