Försökte undersöka om jag kan få bättre ränta på mitt bolån på annan bank än den jag har nu. Jag åkte in till bankkontoret i staden. Öppet typ 11-14 fyra dagar i veckan. Jag vill prata med någon. Det fick jag men hon kunde inte göra så mycket själv, mer än att hjälpa mig att fylla i en ansökan i internetbanken. Men det klarar jag själv. Jag vill ha någon att diskutera med. Kunna förklara min ekonomi för dom ser inte allt. Men det finns ingen sådan person längre. Förut hade man en personlig bankman. Nu fyller jag i ett formulär och är bara helt anonym. Och såklart får jag ett standarderbjudande och det inte är lönt att byta. Jag kan ringa till telefonbanken och prata med någon men det är ju olika personer varje gång och dom kan bara hänvisa till internetbanken.
Varför har service blivit så dålig? Det gäller överlag. Försök att ringa ett telebolag och du får sitta i evigheter i telefonkö. Man vill ju faktiskt betala för deras tjänster ändå känns det som man ska stå på knä framför dom för att få lov att vara kund. Det borde finnas lagkrav på att det ska gå att få tag på kundtjänst inom en rimlig tid eftersom företagen själva inte verkar bry sig.
Verkligen. Den obefintliga konkurrensen på oligopolmarknader gör att de inte har något incitament att bättra sig. Snarare gör de så lite som möjligt så blir de av med jiddriga kunder som ska hålla på och inte är så om sig och kring sig utan tyst betalar för usla avtal, fakturaavgifter och fan och hens eventuella moster.
Det finns väl fortfarande ?
Mest irriterande är att när man ringer hamnar man i knät på nån callcenterslav som verkar vara den som kan minst på banken. Höll på att bli tokig sist när jag efter 40 min kom fram till nån som visste ungefär lika mycket som en genomsnittlig kund. Kunde tex inte ge mig något förhandsbesked om lånenivåer utan uppgav att jag var tvungen att skicka en låneansökan (!) för att få ett besked. (Detta gällde inte ny ansökan från noll utan tillägg till befintliga lån.)
Sedan jag slutade med mitt företag och bankkvinnan (jättebra) gick i pension så verkade det konceptet dött helt.
Och varför dessa j-a telefonväxlar med tusen olika val så det tar 5 minuter bara att komma till rätt telefonkö? Kan dom inte bara ha olika nummer att ringa så man kommer dit man ska direkt?
Verkar ju konstigt att ha ett kontor om man inte vill ta emot kunder där…
finns det någon annan lokal bank? eller finns samma bank i någon lite större stad?
Strömlinjeformade processer. Allt blir som McDonalds. Men det är svårt med kompetent personal på kontoren när 80% av tiden försvinner på att hjälpa kunder hämta Bank-Id eller berätta när ersättningskortet kommer. Av dessa har 80% inget vidare bankengagemang heller, utan kör bara transaktioner typ lön/bidrag, kort, räknkngar.
Tror man måste vara uttalad premiumkund i någon form.
Nej de har gjort sig av med dem. Numera är det mest säljare för att lura kunderna?
Jag jobbar själv på en av storbankerna men är trots detta själv kund hos Länsförsäkringar just pga detta. Aldrig kö, alltid lokalt och dessutom återbäring och en grymt bra internetbank. De ringer upp mig istället för tvärtom när de ska kolla något eller fixa något åt mig. Stor stor skillnad mot exempelvis den banken jag jobbar på där jag knappt själv kan komma fram till kundtjänst eller någon rådgivare.
Jag tror inte de har något emot att hälften av inringarna ger upp innan de nått dit de skulle.
Du kan vara något på spåren, McDonalds arbetar med six sigma som innebär att säkra kvalitet (3,4 fel per miljon får finnas) och det görs genom att ta bort processer samt förenkla för att så få avvikelser ska ske.
Kanske det bankerna gör också för att med ett formulär får ju alla samma svar, eller alla söker med samma premisser!