Kvartil fonder istället för lysa eller globala barnportföljen,nybörjarportföljen,buffert konto?

Hej,

Ställer frågan i detta forum, då det inte finns så mycket att läsa om kvartil fonder. Då dessa fonder är relativt nystartade. Är intresserad och höra om någon har någon input om dessa fonder. Har tänkt att använda dessa i min “hinkmodell”.

Kvartil allokering balans uppbyggd som en 60/40 portfölj. Väldiviersifierad global portfölj 55% aktier, 30% räntebärande tillgångar, 15% alternativa investeringar varav 5% Guld. Förvaltningsavgift 0.3%.

Kvartil allokering offensiv uppbyggd som globala barnportföljen. Väldiversifieradad global portfölj 85% aktier, 7% räntebärande tillgångar, 8% alternativa tillgångar varav 2,5% guld. Förvaltningsavgift 0,3%.

Kvartil allokering försiktig. Defensiv portfölj. 26% aktier, 60% räntebärande tillgångar, 14% alternativa tillgångar varav 10% guld. Förvaltningsavgift 0,3% (Har tänkt att lägga 50% av mitt buffertkonto i denna fond.)

Då jag vill förenkla mitt nuvarande sparande, så tycker jag dessa fonder är intressanta. Man får rebalansering, exponering mot alternativa investeringar tex guld, billig (ETF:er) 0,3% förvaltningsavgift mm.

Har redan investerat i en av fonderna till mitt barn.

Som sagt så funderar jag på att flytta över resterande sparande till dessa fonder. Är intresserad om någon annan har sitt sparande i dessa eller har någon input om dessa fonder?

Med vänlig hälsning

U

2 gillningar

Har gått igenom en del och några tankar, jämför mot i princip bara mot Lysa i det här fallet.

• Väldigt bra avgift, 0.3% vilket slår Lysa
  • Enkel portföljstrategi, breda index och bra riskspridning
  • Är egentligen "bara" fonder och ingen robot, går ej att ställa in egna fördelningar och ombalansering sker väldigt sällan gentemot Lysa som ombalanserar individuellt för dig. Kanske bra? Står att det gör att de kan få ner avgiften.
  • Inget hållbart alternativ om det är något du letar efter
  • Även om grunden är passiv så verkar de ändå följa saker som momentum och andra faktorer för att välja ut aktier. För mig låter det som en bredare form av stock-picking i slutändan. Gör det att de kommer slå index över tid? Möjligtvis, men man bör vara medveten om att Kvartil till skillnad mot Lysa faktiskt försöker att slå index över tid.
  • Känns som en proffsig site vilket såklart ger ett bra intryck
  • Minimum 500kr månadssparande, ingen större grej för vissa (Lysa har på 200kr).
  • Ja, pengarna ligger i ett ISK såklart.
  • Överlag känns som en tjänst man definitivt kan köra med och pröva om man vill det. Jag personligen avvaktar ett tag till. Jag har inte direkt pengar på Lysa för att maximera avkastningen ändå...
1 gillning

Tillägg:

Bästa argumentet för att byta från Lysa till detta är väl för att komma åt den alternativa delen såsom Guld om man nu känner att man vill komma åt det.

Ett bra och tydligt svar i punktform, men vad menar du med att avgiften på Kvartil slår Lysa? Lysas förvaltningsavgift är Max 0,24% och totalavgiften aldrig mer än 0,40%.
När Kvartils förvaltningsavgift är 0,30% måste deras fondavgifter vara otroligt låga för att slå Lysa.

I slutändan är det ju totalavgiften som är relevant. Hittar inget om någon mer avgift på Kvartil annat än förvaltningsavgiften på 0.3%, så jag räknar med att detta är totalavgiften för Kvartil. Det är ju billigare än Lysas totalavgift på ~0.4%.

1 gillning

Jag kanske tänker fel här, när jag kollar Morningstar så står avgiften som 0.45% totalt per år. Det bör väl vara exempelvis transaktionskostnaderna som räknas in? Antingen är jag förvirrad eller så är Kvartil väldigt dåliga på att redovisa den faktiska totalkostnaden. Vi snackar väldigt små skillnader, men Lysa bör väl bli billigare i avgift i slutändan.

1 gillning

Tack för svar A.
Har ungefär tänkt i samma banor som du skriver. Är medveten om att det är fonder som är ett Mellanting mellan passiv och aktiv förvaltning. Ser för mig själv att det är en fördel att man ej kan gå in och ändra fördelning. Därför har jag inte varit så intresserad av lysa och jag slipper ombalansera och välja fonder själv i mina portföljer. Enkel strategi, bra riskspridning, breda index, momentum och även alternativa investeringar så som råvaror,infrastruktur,guld,fastigheter. För en totalavgift om jag nu förstår det rätt till 0,45%. Det är en ok avgift. Fonderna finns på Nordnet förövrigt.

Återigen tack för ett ditt svar.

Någon här som har nappat på Kvartil och fått någon erfarenhet av den på vägen? Utfall?

1 gillning