Kvitta Skatt på ISK-konto; går det?

Hörde på radion idag att skatten på ISK kommer öka och var X miljarder innan förlustavdrag.
Jag trodde inte man kunde komma undan denna skatt - jag har en aktiedepå med förlustaktier utöver mitt ISK/KF, kan jag sälja dom aktierna och kvitta förlusten mot skatten på ISK som jag tolkade SR’s inlägg var möjligt?
Ber om ursäkt ifall frågan är korkad.

1 gillning

Ja det kan du. Du betalar skatt på nettot i inkomstslaget kapital.

Tack,
Då säljer jag surdegar från aktie-kontot så att förlusten blir lika stor som skatten på mitt ISK och drar av denna förlust mot skatten på kapitalinkomst.
Känns som ett vettigt sett att bli av med dessa aktier!

Om man ska sälja eller köpa aktier ska aldrig bero på hur aktien gått tidigare. Köp och sälj ska bero på vad man tror om aktien i framtiden.

Att titta på vad aktien avkastat tidigare är något som man aldrig ska göra. Bara som lite information.

Det är väl försent? Det är ju nytt år nu. Du skulle gjort det 2023.

1 gillning

Kan jag ju göra nästa år oxå, Jag har ingen brådska.
Inte ens säker på om jag ska sälja dessa aktier, det är mest Ericsson B jag köpt på mig när jag trodde på företaget men back 22%, men nu hörde jag på placeras podd att någon av dom gått in så kanske ska avvakta men just det pappret. Jag kan inte branschen utan gissade… :confused:

Det jag funderar på som kopplar till trådens ämne är om det är smart att sälja nu med förlust, dra av den mot ISK-skatten och återköpa aktier på ett ISK eller vad är bäst? (Om jag nu vill ha den kvar öht)

Fast i just det här fallet är det väl just historisk avkastning som är relevant?

Man kan sälja och köpa igen samma dag för att utnyttja ett förlustavdrag.
Oftast tvärt om dock, man vill få en vinst får att kvitta mot något man gjort förlust på.