Köper en bil i dagarna där säljarföretaget föreslår en lackkonservering för 5000kr. Är det rimligt eller är det en klassisk “tjänst”/björntjänst man kan lösa själv med en sprayflaska för 300 spänn?
Luddigt på google. Har forumet nån insikt.
Bilen är årsmodell 2020. 5000mil. Kia vit. Södra/mellersta sverige.
Det viktigaste annars vad gäller bilvård är väl kanske:
Ha olika medel för olika smuts. Alkalisk avfettning för organiskt såsom väggdamm/insekter (hela bilen). Kallavfettning för asfaltsprickar (spraya upp till handtagen). Flygrostlösare för att lösa upp metallpartiklar (på fälgar, sidorna på bilen och ev bak).
Se till att bilen är ren med kemet ovan innan du börjar schamponera (så du inte drar runt smuts och repar bilen).
Passa på att tvätta fälgar och däck ordentligt när de tas av för säsongen. Mycket lättare att komma åt insidan då.
Finns en del videos från bland annat Arctic clean att kika på.
Efter att ha ägt en rekondfirma kan jag säga att de inte är värt pengarna. Du får mer ellermindre samma effekt av att använda ett ceramic shampoo typ: Keramiskt Schampo - Ceramic Ultra Shine
Det är jätte svårt att hitta något som sitter kvar. En billack är en fruktansvärt utsatt miljö. Och nästan allt du stoppar där är borta om någon månad. Bättre då att stoppa på billigt, enkelt och ofta.
Jag gör det där själv. En redig tvätt enligt konstens alla regler och sedan Gyeon Cancoat Evo. Kostar 6-700 på Autodude just nu. Den flaskan räcker till tre behandlingar minst och kan användas på alla delar av bilen förutom däcken (men fälg). Håller ca ett år men om du använder keramiskt schampo så håller det längre.
Gyeon Wet Coat är ännu enklare och billigare. Det har jag använt på begagnade bilar vid varje tvätt. Spraya på en del av bilen efter tvätt och skölj av. Upprepa till hela bilen är fixad. Kostar ca 200 på Autodude.
Med andra ord - du klarar det själv för en liten peng.
Gör man det ordentligt så är 5k för billigt.
Ordentlig tvätt med kem, köra med lera, fylla i stenskott, polering, lackkonservering borde kosta mer än 5k.
Låter som du får en tvätt och lackkonservering.
Inget av dom stegen nämndes utan jag tror starkt på en halvengagerad avduschning med sprayflaskan Som företag inkl moms så räcker inte 5k långt med lite material o meck o tid. Men när det bjuds på så är det ju fine, va inte aktuellt att bjuda på nåt annat istället säger en del.