Jag har en buffert på sparkonto och sedan 100% aktiefonder (kombination lysa o Avanza)
Månadssparandet privat o med löneväxling är bara i aktiefonder. Jag har valt att inte ha något sparande i räntefonder pga att jag har så låg belåningsgrad på huset. Det vill säga istället för en 60/40 portfölj. Hur tänker ni?
Ser att @janbolmeson verkar köra en 60/40 portfölj men antar att han samtidigt har ett stort bolån.
Jag tänker att du tänker rätt, under förutsättning att slantarna rullar in från lönearbete under tiden. Då har du frihet att styra om i händelse av skiftande konjunktur och du kan förmodligen också belåna dig om du skulle vilja eller behöva.
Sedan är det ju som alltid så att ränteivrarna kommer att säga att risken och svängningarna minskar och att bolåneränta inte korrelerar med marknadsränta så mycket.
Så, till syvende och sist. Vilken risk är du villig att ta och vilken avkastning “behöver” du? Har du t ex FIRE-planer “låser” du ju möjligheten att ta lån på boendet, så allt måste anpassas efter din egen situation.
Då tycker jag du ska köra stenhårt på aktiefonder och all sänkt belåning sänker ju månadskostnaden och ökar din risktolerans och troligen också kvalitén på nattsömnen. Tuta och kör!
Ja, men det är svårt att dra slutsats på bara det här.
Jag kör 60/40-portfölj framförallt för att jag upplever att det skulle kännas jobbigare med en nedgång på -50% än vad känslan eller möjligheterna av +30%. Så räntorna är främst till för att hantera volatilitet. Sedan har jag också extraamorterat för att förbättra likviditet / kassaflöde.