Läge att byta till elbil? | TCO-budget på ca 7500 kr/mån

Några kommentarer:

Ni har ganska bra förutsättningar för att klämma in en vettig bil/elbil i budgeten 7500kr/mån. Inte minst med elpriserna i SE1 dessutom i kombination med 12 öre lägre energiskatt era ”lyllosar” :+1:

Nackdelen med att vänta 3år är att subvention/bonus nästan garanterat är 0kr då.

Att betala av hela bilens värde/lån på 6år innebär en betydligt högre månadsutgift än den verkliga ”månadskostnaden”. Man kan delvis jämföra det med att sitta i en ”obelånad villa” där du amorterat stenhårt ända till 0kr på bara 6år. Så här får du fundera hur du vill tänka. Visst är det trevligt att sitta i en obelånad bil som trots allt sjunker i värde men då får du också pytsa in pengarna snabbt.

Det är få elbilar idag som har likvärdig form/storlek som en normal familjekombi. Tyvärr är det inte på väg några familjekombis i de lägre prisklasserna i närtid heller.

Eftersom du bor där du gör tycker jag det är rimligt att du främst kollar på de etablerade märkena med serviceverkstäder där uppe. Du vill inte behöva åka till Umeå/Uppsala/Stockholm efter att ha kört på en grävling/ren, fått något garantifel eller behöver hjälp med bilen på något sätt.

Eftersom du kör hyfsat mycket blir även rena serviceintervall intressanta med tanke på ”besväret” lämna in på service beroende på var det ligger.

Utifrån det du skriver skulle jag säga att du egentligen klarar dig med 2WD OM det är bakhjulsdrift. Däremot med tanke på var du bor och andrahandsvärde så är merkostnaden för 4WD väldigt låg.

Eftersom du bor upp där det är mörkt blir halvljuset viktigt (helljus går ju alltid fixa till). Så av den anledningen blir vissa bilar både mer och mindre intressanta.

Du är helt klart på rätt spår med Skoda Enyaq och VW ID.4. Verkstäder finns där uppe, service vart annat år oavsett mil och dessutom karossform med relativt stort och fyrkantigt bagage. Bra lyse, tysta och bekväma. Vettig dragvikt osv.

Inom 1-1 1/2 år vet man väldigt väl vad som är på G. Inom 2-3år är det lite mer okänt. MEN det är oftast inte detsamma som att du kan provköra-beställa-få levererat en kommande modell! Då måste man i princip chansa och beställa den ”osett”.

Nu vill jag inte stressa dig men VW höjer priset 1/9, Skoda antagligen 1/10 om inte tidigare/samtidigt? (Jag kommer också själv höja priset på rådgivningen 1/9. Har någon enstaka rådgivningstid kvar i början av nästa vecka🤗)

Så personligen hade jag köpt en NU! Tror faktiskt jag skulle kunna räkna hem en vettig elbil under 7500kr/mån i ditt fall om vi gör rätt och väljer rätt bil MEN då är det superbråttom att höra av sig om jag ska kunna hjälpa dig i början av nästa vecka OCH det bygger också på att du är beredd byta bil NU😜

5 gillningar