De flesta tror att de ska in på verkstad som på den gamla goda tiden, men detta är ett mjukvarufel som kommer åtgärdas med en mjukvaruuppdatering som görs över internet.
Ja prickade man precis den bottnen i början av året så var det bra, kanske också på lång sikt. Tesla är dock inte en aktie jag söker att äga ![]()
To each their own.
Jag äger för många aktier som det är och skulle inte köpa på de här nivåerna, men känner ändå inte att bolaget är kraftigt övervärderat mot de antaganden jag gör om marknadens och bolagets utveckling de kommande åren.
Gillar den här grafen över Teslas försäljningstillväxt. Det blir lättare att förstå Teslas värdering.
Tesla sålde ca 250 000 bilar i Europa i fjol…
Underhållande hur många lögner man kan peppras med och ändå försvara honom. Lite roliga exempel från länken:
June 2016
I really consider autonomous driving a solved problem
January 2017
The sensor hardware and compute power required for at least level 4 to level 5 autonomy has been in every Tesla produced since October of last year.
May 2019
We could have gamed an LA/NY Autopilot journey last year, but when we do it this year, everyone with Tesla Full Self-Driving will be able to do it too
Och idag så har vi Tesla som inte ens kan upptäcka ett stillastående objekt: https://m.youtube.com/watch?v=TWMSc1TkDAI.
Det borde vara uppenbart för folk utanför Musk/Tesla kulten att det är mer än bara förutsägelser utan att han bara hittar på, och sedan försöker piska sina ingenjörer att uppfylla hans krav.
Det är ingenting som svajar och absolut ingenting som påverkar en redan helt sinnessjukt övervärderarad aktie.
Tror knappast några amerikanska institut kommer börja sälja av Tesla för att det står folk i västar och dricker kaffe utanför några av företagets verkstäder i lilla Sverige.
Konkurrensen bland elbilar för Tesla börjar på allvar 2025-2030 när samtliga övriga biltillverkare lanserat och lyckats prispressa sina elbilar. Tesla säljer nu bra på sitt försprång och hype. Jag tror inte de kommer bli så dominerande som en del verkar förutspå.
Tesla värderat som 3 Toyota? 10 Porsche? 10 Mercedes? 10 BMW? SOM 75!!!??!! Volvo men säljer bara typ 20% fler bilar årligen. Visst de har potential att växa, men av ovan så liknar det en rejäl fantasivärdering.
Eftersom du har identifierat en ”kult” full av lögner, har du försökt kapitalisera på det? Blanka aktien kanske? Det borde ju vara ett säkert kort givet allt det du radar upp?
Nu var det inte mig du citerade, men vem har någonsin sagt att markanden är rationell?
“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”
Jag tror inte på att tajma marknaden, så jag sitter lugnt i mina indexfonder och förundras över mänsklighetens beteende.
Till slut brukar marknaden få rätt. Men visst, den kan ha fel längre än man har råd att ligga kort.
Det är nog sunt. Men särskilt ”lugn” kan du ändå inte vara med tanke på hur snabb du är med att hugga i alla trådar som berör Musk eller Tesla.
Lugnet åsyftade indexfonderna ![]()
Så roligt att folk ser Tesla som ett bilföretag.
Var är Toyotas Gigafactory, FSD/AI/Dojo, Optimus, energilösningar?
Tesla är ett massproducerade monster med ’first principle’ tänk. Ett nyskapande statusvarumärke med trogen kundbas och överlägsen marginal.
Musk är ett wildcard med goda intentioner.
Musk gör sig ovän med allt fler. X/twitter verkar han köra i grunden. Tror teslas bästa dagar ligger bakom dem.
Hur vet du att guldåldern för legacy tillverkarna börjar 2025?
Globalt har Tesla bara strax under 20 % av marknaden sett till antal sålda helelektriska bilar. Hur mycket skulle den andelen minska givet det försprång man har?
Fast den där videon är ju från mer än ett år sedan?
Guldålder vet jag inte, men det är bara att titta på vad som ligger i pipelinen. De flesta har hunnit lansera någon enstaka modell men portfoliot är inte helt skiftat till elbilar än. Volvo ex. har bara sålt bilar baserade på gamla fossilplatformar hittills. Samma gäller ex. Polestar som är baserad på Volvo.
Sen kommer lyxvarianterna ofta före de “folkliga”
I Teslas kvartalsrapporter får man alltid den här rutan, notera next gen platform. Den utgör den s.k. 25k USD car. Det kommer bli Teslas corolla. Och den kommer troligen släppas före någon av konkurrenternas motsvarigheter (kanske BYD har något dock). Kanske inte Game Over, men jag tror det blir en check iaf.
I Teslas kvartalsrapporter får man alltid den här rutan, notera next gen platform. Den utgör den s.k. 25k USD car. Det kommer bli Teslas corolla. Och den kommer troligen släppas före någon av konkurrenternas motsvarigheter (kanske BYD har något dock). Kanske inte Game Over, men jag tror det blir en check iaf.
Absolut kan det vara så om Tesla nu faktiskt lyckas bygga en riktigt bra elbil för de pengarna. Generellt sett brukar sådana förhandssiffror vara väldigt optimistiska (se ex. Cybertruck som blir 50% dyrare än tänkt/angivet 2019).
Ex. Volvo kommer leverera EX30 för 36k USD från och med nästa år och det finns en del övriga elbilar på marknaden runt 400k. Säg att man överskjuter 25k med 5k och landar på 30k. Det blir en diff på ca 80k SEK jämtemot de bilar som redan finns på marknaden. Men det är ju svårt att utröna så mycket eftersom det kan vara som att jämföra äpplen och päron.
Kanske spöar Teslas 30k bil Volvos 36k bil med hästlängder, eller så har den 15 mil sämre räckvidd och blir därför mindre populär. Eller så är det just därför den blir en storsäljare. Eller så överskjuter man prognosen med 50% även på denna bil och landar på 37,5k.
Svårt att jämföra ett komma fram till vilke som blir storsäljaren baserat på knapphändig information.
“Här är en bil där allt vi vet är att den kommer kosta X”
och jämföra med
“Här är en redan lanserad bil med funktionalitet och spec A,B,C för X + 20%”
Min slutsats är väl egentligen att Tesla in är någon mirakeltillverkare och om Tesla kan göra något till ett pris så är konkurrenterna inte helt oförberedda på att matcha det.
Tillägg: Det investeras nu också massivt hos övriga biltillverkare i ex. de stora pressar “gigapress” som är en av de smarta saker som Tesla gjort först och lyckats använda till sin fördel när det kommer till marginalerna på bilarna (levererades exempelvis till Volvo i Sverige i Okt.)