Läge att köpa Teslaaktier?

Problemet kvarstår ju?

Jaha, så om jag använder smart summon för ett mindre passagerarflygplan befinner sig mellan mig och min model Y så kommer model Y köra in i planet varje gång? Eller vilket problem syftar du på?

Den amerikanska lagstiftningen är uppenbarligen tillåtande mot införandet av den här typen av ny teknik live s.a.s. Det känns som att mycket av din kritik mot Tesla egentligen borde riktas mot amerikansk lagstiftning.

Jag kan tänka mig att Tesla anser att de skadestånd man kan bli skyldiga för dylika händelser är värda kostnaderna jmf med att inte få den feedback och dataflöde från hela sin flotta med dessa funktioner aktiverade.

Är ju välkänt att Tesla inte klarar av att identifiera stillastående objekt. Flygplanet var bara ett exempel, lastbilar är ett annat, och spökinbromsningar vid tunnlar och skuggor ett annat.

Tesla bedriver falsk marknadsföring även utanför USA.

Så är det såklart.

De använder oss människor som testkaniner och om några stryker med är inget som hindrar dem.

Ja du är obeveklig i den uppfattningen.
Jag hävdar däremot att 100 % av den risk som eventuellt tillkommer vid nyttjande av förarhjälpmedel kan mitigeras av medvetna åtgärder vidtagas av föraren. De skiljer sig inte från det var och en lärt sig när man tog körkort. Vad har då egentligen Tesla för ansvar? Låt oss säga att någon väljer att kolla mobilen under körning. Det är inte bolagets ansvar.

Det är tyvärr omöjligt för en människa att konstant vara redo att ta över på någon sekunds varsel när man annars bara sitter passivt.

Man kan inte hävda ansvarsfrihet om man designar ett system som omöjligen kan användas säkert. Speciellt inte när man hela tiden överdriver och ljuger om dess förmåga.

Jag tror inte att situationen påverkat så mkt än. Snarare att om det blir snöbollseffekt och detta sprider sig till andra länder och det gör att kursen sjunker. Och ekonomin/läget i världen i allmänhet.

Skulle snarare säga säljläge än köpläge.

Det det är rens gissningar och spekulationer.

Skulle lägga lika mycket vikt i det som tips på vilka nummer man ska spela på lotto, så här kommer dem: 12, 23, 25. Det tror jag är de bästa numren.

Klart man kan så länge det är lagligt.

Enligt mig är det aldrig köpläge för enskilda aktier.

Du kanske tycker det är okej att riskera människors liv i en laglig gråzon i utbyte mot mer avkastning, men det betyder inte att det är ett moraliskt agerande.

Nej, men jag tror inte det är ett samband som existerar.

De safty score som Tesla presterar på förarassistans talar emot allt det du påstår.

Källa: Euro NCAP

1 gillning

Som inte är gjorda för de self driving scenarion jag beskrev.

Ok, men då gäller det alltså bara där den sk FSD mjukvaran tillåts användas.

Bolaget följer alltså de enskilda marknadernas lagstiftning. Blir svårt att kritisera dem utifrån ett moraliskt perspektiv då de ratas högt på föarassistans. Bolagets ambition är alltså att inte sälja osäkra fordon.

Bankaktier?

När folk inser vilken skitkvalite den bilen har så går nog aktien rakt ner.

Haha nej det är sant, ingen har någonsin tjänst pengar på att investera i aktier.

Återkallelse sker ju hela tiden. Jag är inne på min tredje på min Ioniq 5 nu, men det verkar ingen bryr sig speciellt mycket om som inte äger en Ioniq 5

Du menar att ”folk” inte har haft tillräcklig tid och möjlighet att testa bilarna? Verkligen? Bilar från en tillverkare som spottar ur sig betydligt större volymer än t ex Volvo?

Nog för att Tesla har och har haft en hel del spännande utmaningar på byggkvalitet men det verkar inte bekomma kunderna eller investerarna särskilt…

Med tanke på att vi har ett uttryck som “Darwin Award” så anser jag att ett företag som lanserar en tjänst som de kallar Full Self Driving och Autonomous Driving har ett ansvar när folk tolkat det som att bilen ska klara av alla trafiksituationener som kan uppstå och råkar ut för en olycka.
Blir inte heller lättare för individen när man lägger till Level X för att beskriva hur bra tjänsten är.
Företagen vet att där är massor av människor där ute med låg IQ …

1 gillning

Med risk för urspårning: jag tror du är Musks onda plan på spåren!!!

2 gillningar

Det är väldigt märkligt att det är på detta sättet!

Jag har provkört några olika Tesla under åren som gått, nya som gamla och generellt tycker jag byggkvaliteten är riktigt dålig för hur hypad bilarna är:
Varierande glipor mellan karossdelar
Plastig inredning som inte har en skön känsla
Sömmar i säten som är skeva

Detta är några av sakerna jag lagt märke till, jag antar att om man äger en Tesla så bör man notera fler saker om man bryr sig om det, kan ju hända att folk nöjer sig med att det står Tesla på bagageluckan.

Jag menar inte att alla andra bilmärken är felfria, långt ifrån.. men byggkvaliteten är i mina ögon närmre en budgetbil än en premiumbil.

För några år sen var det häftigt när man såg en Tesla på vägarna, men nu för tiden har man inte alls samma känsla.