Läge att köpa Teslaaktier?

Det varierar och Tesla har ryckt upp sig en del. Dessutom gör de löpande förbättringar så det skiljer en hel del mellan årsmodeller. Nyare är bättre och materialvalen är ganska hyfsade om man gillar det avskalade.
Med det sagt så ger en helt vanlig Volvo eller Passat en känsla av att vara bättre ihopskruvad, ja.

Detta är vanliga invändningar mot tesla, befogade på sitt sätt men visar också att kritikern ibland missuppfattat grejen. Teslan var/är premium/statusbilar men inte på samma sätt som för när premium och status innebar handsytt läder och oljad valnöt i bilar. Tesla gör habila bruks-elbilar. Sen har elbilen i sig blivit en statussymbol.

Tesla utvecklar även annat än elbilar:

1 gillning

Vi får akta oss för autonoma hunter killer drönarsvärmar i framtiden. Men det är lugnt, man tar bara en bit kartong och sätter framför sig så känner ain inte igen en. Carry on soldier.

Personligen är jag peppad av den här produkten som inte så många snackar om:

3 gillningar

I varje diskussion om Teslaaktien ska folk kommentera vad de tycker om kvaliteten på bilarna och nämna någon tweet från Elon för x år sedan.

Det är aldrig någon som exempelvis kommererar kvaliteten på H&Ms kläder när den aktien diskuteras, eller deras tafatta Helena och Carl-Johan.

Tesla model Y är den bäst säljande bilmodellen i världen. Ni kanske inte gillar den men det finns ingen mer eftertraktad bil för närvarande.

Är aktien köpvärd? Inte övertygad, men det kan komma köpläge efter kvartalsrapporten eftersom marginalerna nog kan tryckas ner pga Cybertruck inte har skalat upp volymen men investeringarna i produktionslinjerna har aktiverats. Tror man på snar konjunkturvändning skulle man kunna köpa. Kronan har ju stärkts på sistone också.

Energilager som ateist skrev om är också otroligt spännande om man sätter in sig i vad det kan innebära för samhället i stort och förnyelsebar kraft i synnerhet.

4 gillningar

Mycket bra. Oavsett om man gillar Elon, Teslas produkter eller bara vill gnälla lite över elbilar eller varför inte förarstödsystem, så måste man begripa att aktien drivs inte av detta.

3 gillningar

Man kan välja att tolka kritiken som hädelse mot Frälsaren, eller som informativa inlägg i en diskussion om ett företags framtida resultat; att de företag som bygger bättre bilar snart är ifatt Teslas mjukvara och aerodynamik och att det är en risk för Teslas aktiekurs framgent.

1 gillning

Tyvärr är det ju ingetdera, det du skriver.

Hehe okej jag ska inte svära i kyrkan.

1 gillning

Det är ju precis det här som blir tjatigt. Jag är inget fan av Musk, jag äger ingen Tesla har och har inga starka känslor för nåt av dem. Men det går inte att föra en diskussion innan det seglar in nån och orerar om ”frälsare”, ”sekt”, ”fanboys” eller ”kyrka”.

5 gillningar

Det som hände om du scrollar upp, är att FinaFisken skrev att det är så jobbigt att man inte kan diskutera Tesla utan att någon kommenterar byggkvaliteten eller Elon. Du hejade på hans uttalande. Jag hävdade att det kanske ligger något i kritiken (jobbar i bilbranschen) och om man har en tråd om ett företags aktiekurs så kanske det är sunt att tillåta viss kritik i den tråden. Blir utschasad.

Det är typ en sekt. Följer två bloggar, RT och Cornu. Han som driver RT går rakt emot sina principer och bränner massa pengar på en Tesla, startar trådar om Tesla. Han som driver Cornu går rakt emot sina principer om lokal tillverkning och pro-Ukraina, predikar Tesla i flera inlägg varje år.

Jonhi skriver att det är farligt att låta robotar köra i civil trafik, “nejnej det är lagligt, ta din kritik nån annanstans här pratar vi Teslas kurs”

3 gillningar

Klart de kan bygga karosser och testa dragcoefficient i vindtunnel etc, men de har inte en produktionslina vertikalt integrerad in absurdum för 100 % elfordon. Snart ikapp, nej det tror jag inte. :slight_smile:

1 gillning

Jag gissar att jag också är en fanboy i forumets ögon, om nu någon läser vad jag skriver. Detta trots att jag ogillar allt Musk står för utanför sitt entreprenörskap (exkl. hans antifacklighet i Sverige, som jag också ogillar), aldrig har ägt en Tesla eller ens kört en.

Äger aktier för jag tycker det är en bra investering i linje med min risktolerans. Det gör ju att man försöker hålla koll på - över tid - vad bolaget säger de ska göra, sedan gör, inte gör, vad de säljer och hur deras produkter tas emot. När man har den infon behöver man ju säga emot folk som “säger fel” i en sån här tråd. Jag välkomnar verkligen kritik och fakta som utmanar min investeringstes, det är därför jag hänger i RTs Tesla-trådar, det är motsatsen till echo chamber. Tyvärr blir det snabbt personangrepps-chamber, but thats the internet i guess.

3 gillningar

Ändå snällt att du summerar för oss som inte orkar scrolla upp.

Jag har som tidigare nämnt inte några större intressen i eller för varken Tesla eller Musk, jag tycker bara det är beklämmande att det ska börja gastas om sekt och liknande hela tiden. Köp aktien eller köp inte aktien. Köp bilen eller köp inte bilen. Resten löser sig.

Men kommer de där få kollektivavtal när de börjar jobba i fabriken är väl den stora frågan?

1 gillning

Jag tror att det är svårt att undvika att ha en uppfattning av Teslas bilar, VD och autonoma bilar och jag fattar att många vill säga sin mening. Det är bara, ursäkta, så ointressant att höra alla allmänna tyckare. Ändå hänger jag här ibland…

Tråden har en väldigt tydlig frågeställning. Kopplingen mellan aktiens värdering och panelglipor, en bil som kör in i ett flygplan och kollektivavtal för 10 personer i Sverige är minimal.

1 gillning

Kul att det är någon annan som reagerar på det.

Man får komma ihåg att “kult beteenden” inte alltid är så extrema, utan är ofta lite mjukt kognitiv dissonans.

Lars Wilderängs försvar av att köpa Tesla för att “Musk äger bara 10% och han är ett rövhål” är ett strålande exempel. Det är helt enkelt så han motiverar för själv att det han gör är okej, och så får han bort den otrevliga känslan som kommer med kognitiv dissonans.

3 gillningar

Jag förmodar att du undviker Volvo (kinaägt), VAG (vi har ju inte förlåtit dieselgate), IKEA (skattesmitare) och alla andra varumärken som med lite god fantasi kan kopplas till något som är dåligt?
Eller vad kör du själv för bil förresten, det hade varit intressant att höra. :sweat_smile: