Jag driver alltså inte en blogg där jag uppmuntrar alla att bojkotta allt som kan ses som pro-ryskt för att sen försvara mitt val av ett bilmärke där CEO och ansikte framåt sprider pro-rysk propaganda.
Det handlar alltså inte om att undvika allt som är dåligt, utan att man agerar tvärtemot det man förespråkar.
Det är ju också ett svar, men inte riktigt på frågan.
Nu är alla som inte tycker som du antingen ”troll”, ”frälsta”, alternativt med i ”sekten”.
Då vet vi.
Nej, man är ett troll om man “glömmer bort” att jag faktiskt tog mig tid och svarade. Eller att man hittar på att jag sagt “frälsta” eller “sekten”, vilket jag aldrig gjort.
Något som kan påverka aktien är om dessa investerare lämnar aktien (dumpar den).
Kan få följd effekter ifall andra hakar på.
Sen om det blir en temporär effekt eller inte kan jag inte sia om.
Hela poängen var ju att kult beteenden kan komma utan att man börjar seansa i en skog och innan man blir frälst eller går med i en sekt.
Kult beteenden ser man även på arbetsplatser, idrottslag eller på online forum utan att det behöver betyda något mer. Men det är en klar varningssignal att rationellt tänkande kan vara satt ur spel.
Tesla har redan en relativt stor vikt i en global indexfond. Jag håller mig undan. Snart kommer nya spännande bilar av konkurrenterna, de sitter inte och rullar tummarna… tror på köpläge hos de tyska och japanska bjässarna som lurar i vassen och är kraftigt nedvärderade.
Tesla är absolut inte bara ett bilföretag. Tror man det har man missförstått hela grejen, det kan närmast likna ett techbolag.
Det är lite som att säga att McDonalds företagsidé är att sälja hamburgare, vilket inte heller stämmer. De är markägare och tjänar nästan alla sina pengar genom att hyra ut marken de äger. Kan rekommendera filmen ”The Founder” som handlar om just det.
Tesla är upp cirka 20 000% senaste 14 åren för övrigt, hyfsad utveckling ändå… nästan 60% senaste året och 1 000% senaste 5 åren.
Med tanke på Teslas senaste nyheter, deras fokus på robotar och AI, så känns väl Tesla just nu ganska undervärderad? 5x mindre än Apple och 50% från sitt all time high. Elon är en doer och har svårt att se att Tesla inte är ledande inom både robotics och AI inom en snart framtid. Jensen Huang verkar tycka likadant.
Vad tyckte börsen i fredags?
Och hur har Elon levererat allt de lovat fram till nu?
Hur många lögner drog de under presentationen?
Visste du att robotarna som gjorde något mer avancerat än att dansa inte var självgående utan fjärrstyrdes av folk?
Samt att bilarna inte var helt självgående med FSD utan fick hjälp?
Etc.
Vad tycker du att aktien är värd och hur motiverar du det?
Edit:
Själv har jag ingen aning om vad aktien är värd och kan inte sia om vart den ska framöver.
Jag skulle köpa fler aktier vid 150 usd givet nuvarande modell. Skulle sälja av på befintligt innehav vid 300 usd. F.n. sitter jag och pillar navelludd och funderar över räntor.
Tesla har länge varit en meme. ”Marknaden” tycks till stor del bestå av tech bros, personkultsanhängare, förhoppningsfulla tonåringar och ”I buy because price go up”.
Att på allt detta räkna på något slags substantiellt grundläggande värde och därigenom försöka få en edge gentemot andra, i synnerhet när det lär vara ett av världens absolut mest bevakade och omskrivna bolag, det är helt och hållet omöjligt.
Kan gå åt precis vilket håll som helst. Ingen av oss har tyvärr någon som helst aning.
Breda indexfonder försöker äga alla företag oavsett om det är över eller underhypade.
Det du gör är att ta fram en halmgubbe och argumenterar emot den, då det inte har någon relevans över huvudtaget om en indexfonder äger en specifik aktie eller inte.
Skaffa dig en egen uppfattning, det finns tillräckligt med tyckare som formar sina åsikter om aktien baserat vad det känner för Elon Musk och gärna utrycker det så fort möjlighet ges.
Själv så researchade jag alla dominerande Tesla-björnars påståenden och tog därefter mitt bästa investeringsbeslut någonsin för några år sen. Tesla är ett av de mest öppna företagen jag känner till, finns massvis av information tillgänglig för den som letar bortom medias rubriker.