Läge att öka bolån för att amortera av CSN?

Hej!

Jag har lekt lite med tanken att utöka mitt bolån för att amortera av CSN-lånet. Jag är fullt bekant med mantrat att CSN-lån är det mest förmånliga lån som går att ta, och så har länge varit fallet, MEN nu när CSN-räntan för 2025 har stigit och bolåneräntorna sjunker så verkar gränsen ha korsats där så inte längre är fallet. Har cirka 30k kvar att betala tillbaka och det är väl 3-4 år återbetalningstid.

I nuläget blir CSN-räntan 2025: 1.981% (+ 150 kr expeditionsavgift) = 2.483% effektiv ränta. Mitt bolån å andra sidan ligger just 3.22% ränta (2.254% med ränteavdrag) och tänker inte att den kommer stiga kraftigt på kort sikt. Rent matematiskt skulle jag alltså betala mindre i ränta om jag bakade in det i bolånet istället. Dock med längre avbetalningstid förstås.

Detta blir ju självklart småsummor räknat till enbart ränta men den stora vinsten vore att enbart amortera 1% (som är mitt bolånekrav ≈ 25 kr/mån) istället för den aggressiva amorteringen hos CSN.

Tänker att denna summa istället skulle kunna göra sig bättre på börsen istället för att växa till sig. Vad tänker ni? Är detta idiotiskt? Onödigt? Rätt beslut i det långa loppet? :slight_smile:

Antar att din belåningsgrad är under 50%? Gissar att det kommer ta sin tid innan banken betalar ut pengarna. Ett alternativ kanske vore att helt enkelt månadsspara ihop 30k + ränta och betala av det istället?

Belåningsgrad på 53% och har tidigare amorterat av bolån ganska aggressivt vilket jag nu är less på. Jag har egentligen den summan liggandes men vill gärna ha kvar den som buffert (och resten ligger ligger investerat).

Hur menar du med att banken tar tid på sig innan utbetalning? Aldrig utökat ett bolån förut så vet inte riktigt hur det går till.

Ja, jag håller med. Det låter rimligt.

Utöver det matematiska så är det väl rätt skönt att ha det ur världen när det är så litet? De kronor och ören i avkastning vi pratar om är ju liksom några hundralappar på ett år :sweat_smile:

Bort med det bara om det är enkelt för dig att låna upp, tänker jag. Men det är det inte nödvändigtvis hos alla banker. Iaf inte till ett så lågt belopp som 30-35K.

CSNs ränta följer marknadsräntan, men med en eftersläpning. Det betyder att under tider när räntan sjunker kan CSN tillfälligtvis vara dyrare, men om räntan stabiliserar sig eller börjar stiga igen kommer CSN åter att vara billigare.

3 gillningar