De flesta banker vill inte bevilja ett lån till för en BRF innan du sålt den du har.
Du skulle alltså få svårt att finansiera om du inte samtidigt visar en väldigt hög KALP som klarar båda lånen och banken anser att det är rimligt.
Lyssna på avsnitten med Filip S så tror jag där finns lite matnyttigt. Men det mest centrala är väl att om du lånar pengar till något som inte är ditt primära boende, då kan du inte få så hög belåningsgrad. Så du behöver mer kontanter för att kunna göra denna manöver.
Värt att veta är också att Skatteverket har prejudikat på att vinst från flippade lägenheter kan beskattas som arbete ist för kapital dvs arbetsgivaravgifter och löneskatt. Det krävs nog mer än en lägenhet för att hamna där dock.
Du driver bara upp boendekostnader för andra.
Sen står det många tomma lägenheter runt om i landet då hyrorna är höga.
Hungriga uthyrare har skapat denna situation
Banken kommer aldrig att bevilja dig lån att köpa en till lägenhet om du säger att syftet är spekulation. Det många gör är att hitta på ett annat skäl, typ ska att de ska provbo tillsammans med en ny flickvän eller liknande…
Jag själv har flippat en lägenhet och varit i kontakt med över 100 tals mäklare och personer i “branschen”, jag tror följande är nyckeln till framgång:
Det viktigaste är att köpa till rätt pris, så gör din research
Bo i lägenheten, då sparar du in på många driftkostnader i kalkylen
Gör så mycket av jobbet själv som möjligt, hantverkare äter snabbt upp vinsten.
Det bästa med att köpa och bo i lägenheten är att det inte finns någon press att du behöver sälja den när du är klar. I ena utfallet säljer du den och tjänar lite pengar, i det andra fallet, om du inte får den såld så flyttar du in i en nyrenoverad lägenhet. Det var exakt så Jacob karlsson från K-fastigheter började, det gick helt ok för honom Läs på om hans historia.