Lägga bud vid förhandsvisning

Nåja med min tveksamma kunskap igen så skulle jag anta att de lite sonderar terrängen eller vad man ska säga, det är ju högst osäkert vad priset är i och med att marknaden inte prissätter det. Det är ju mäklaren själv som hittar på priset. Troligen också betydligt högre än vad marknaden skulle.

MEN, här kan man ju inte endast tänka pris. För går det till budgivning så är det ju stor chans att det blir sålt till någon annan.

1 gillning

Vilkora då budet med att det inte ska vara synligt, och att det bara gäller en kort period. Så trissar ert bud inte upp någon eventuell budgivning.

1 gillning

Det är svårt att ge exakta råd utan att känna till förutsättningarna. Bostadsmarknaden är som du vet extremt lokal. Det gäller att man känner den marknaden man är intresserade av, och kan bedöma rimligheten i utgångspriset.

Skulle inte säga generellt att mäklarna är supertaggade på att få igång en budgivning i dagens lite svala marknad. Om det blir det är det ju en absolut bonus, och klienten (säljarna) blir nöjda. Det viktigt för dem är avslut och provisionen utbetald (som tas av handpenningen). Huruvida priset blir 5,5, 5,6 el 5,7 miljoner bryr de sig inte om så mycket (enligt min erfarenhet).

Att lägga dolt bud på utgångspris kan vara en taktik. Risken är dock att köparna tolkar det som att ni är säkra köpare, lägger ut det för visning med förhoppning om att de som lägst får ert bud. Det gäller då att kommunicera på ett snyggt sätt att budet är tidsbestämt och att ni vill få ett avslut. Det kan innebär att ni behöver gå upp i pris, eller erbjuda annat som säljarna finner attraktivt. (T ex avstå att röja ur källaren/garage, vara flexibel med tillträdet och inte kräva klausuler i kontraktet, etc).

Som någon skrev i tråden tidigare:
Är det viktigast för er att göra en bra affär? Eller att just detta objekt blir ert? Det är mycket sällan man lyckas med båda dessa samtidigt.

1 gillning