Lägga om bolånen

Hej på er,

Jag behöver lite tips från er experter. Vårt bolån har legat som två delar, ett rörligt och ett bundet.
Nu vill vi köra båda som rörliga, har man fortsatt två delar på bolånet eller försöker man få dessa två delar att bli till ett enda bolån istället ?

Swedbank som vi har är bestämda och menar på att man inte kan ha allt i ett enda lån.

Hur gör ni forumkamrater ?

1 gillning

Det spelar ingen roll. Antar att det är två separata lånenummer och de isåfall måste lösa bort det ena och utöka det andra. Med behov för ny värdering, påskrifter etc.

Så kör vidare med två separata ni.

5 gillningar

Tack för snabbt svar!

2 gillningar

När jag har bytt bank har jag alltid bara fått ett lånenr, oavsett hur många lånenr jag hade på föreg bank. Gissa att det bara är slöhet fr Swedbank att säga att det inte går o lägga ihop de 2 lånenr till 1. De vill helst att ni ska ha lånen på olika bindningstider så att Ni är fast hos dem, blir naturligtvis enklare för dem om Ni har flera lånenr

2 gillningar

Slöhet och slöhet. En administrativ procedur med ny upplysning, ny KALP, nytt skuldebrev, ny valvning. Mycket manuell hantering. Det går lätt en tusenlapp eller två. Tacka sjutton för att banken är ointresserad av detta.

3 gillningar

Nu är ju jag okunnig om bankers rutiner men begriper inte varför de skulle behöva en ny upplysning o en ny kalp samt ett nytt skuldebrev, för SAMMA sammanlagda lånebelopp? Om jag förstått TS rätt så har hen 2 st lån på beloppen x+y=z, hos samma bank. Jag tog för givet att kalp, upplysning, skuldebrev togs upp till hela beloppet z och inte på de enskilda beloppen x o y.

Du har ju ett nytt datum på skuldebrevet. Nya faktorer kan ha tillkommit sedan de gamla lånen togs. Banken vill ha ryggen fri.