Hjälp med Swedbanks boränte-förslag

Vi flyttar till vår första bostadsrätt nästa månad. Av tidsskäl har vi valt att initialt ha lånet hos Swedbank, där vi sedan tidigare är kunder) och sedan se oss om efter förmånligare räntor. Vi var tydliga på dagens möte om att vi vill ha allt på rörligt så att vi sedan kan jämföra banker och byta vid behov. Ser nu på kvällen att Swedbank vill att vi signerar detta avtalet/dokumentationen (se bild). Ligger den rörliga räntan bunden på fem poster plötsligt? Tre poster på tre månader? Försvårar detta en flytt om vi signerar det? Någon som förstår kalkylen?

1 gillning

Du får väl kontakta Swedbank, och fråga varför i all världen banken inte gör som ni har kommit överens om.

2 gillningar

Banken gör så bara för att binda upp er som kund. Säg att ni inte accepterar det, ni har valt rörligt. Passar det inte så finns det många andra banker.

1 gillning

Tack för svar. Står ju under att vi har avfärdat deras förslag och vill ha allt rörligt. Så det som står där kanske är det förslaget vi avböjt, helt enkelt?

Bara det faktum att Swedbanks säljare inte klarar en så enkel sak som att uttrycka sig rimligt tydligt skulle få mig sugen på att byta.
En annan faktor är ju att räntan inte är mycket att hurra för.
Var supertydlig med att ni ska ha allt rörligt, inga uppdelade tidsspann. Sen kontrollerar ni att det blivit rätt.
Sen inleder ni processen att byta bank.

2 gillningar

En femåring för 1,8% låter ju så bra att det faktiskt är helt orimligt på alla sätt och vis. Ska nog vara glad om man får 3,8% idag…

2 gillningar

Precis. Jag förstår inte riktigt deras uppdelning på de olika posterna. Den rörliga är mycket högre än den bundna. Får kontakta dem imorgon. Tänkte mest om någon förstod sig på detta märkliga upplägg som kom sig av att vi var tydliga med att vi vill ha allt rörligt.

Tolkar det som att ni fått ett förslag som ni förkastat.
Exakt vad ni ska skriva under är svårt att veta då vi inte ser resten.

Dock ska ni inte fästa för stor vikt på räntorna då det står Exempelränta och räntan sätts om/när ni skriver under.

1 gillning

Efter samtal med Swedbank idag så sa de att man alltid fördelar rörlig ränta på 5 olika tidsposter. Lägger man det på en enda post finns ingen möjlighet att dela upp det/binda senare om man så skulle önska.

I det du skickade är ju 2 av lånen bundna på 3 respektive 5 år.
Acceptera inte det där om ni vill ha allt rörligt.
Sen i övrigt att det är uppdelat på flera poster gör ingenting. De flesta banker gör så.

Swedbank ville ha det till en rent administrativ grej. För att vi i framtiden ska kunna dela upp det om vi vill, så måste det i deras system ligga fördelat på 5 poster från början även om det är rörlig ränta. Annars kunde det inte delas upp senare. Verkar snårigt …

Banken vill bara dela upp lånet i ett antal delar. Sedan kan du ha rörligt på alla delar. Så då får du som du vill. I framtiden kan du ha en del bundet och fyra delar rörligt, om du vill.

Hänger du med?

Uppdelningen i sig är inte konstig, så har det varit varje gång för mig hittills. Men att ni inte har alla fem med samma/rörligt 3-månaders är rejält skumt. Om ni skriver på det där, så tolkar jag det som att ni är fast hos Swedbank i 5 år, men har bara 1/5 av alla pengarna bundna så länge. då kan de enkelt höja de andra obundna delarna och ni kan inte flytta hur som helst under bindningstiden… :man_facepalming:

Återkoppla till Swedbank att ni absolut kan ha det uppdelat på fem poster, men att ni i så fall vill ha rörligt 3-månaders på samtliga så att ni kan flytta. Värt att notera är också att det vanligtvis kostar “per post” om du skulle byta bank. I min BRF, t.ex. tas det ut en administrativ avgift per varje lån. I mitt fall fick jag betala 3st administrativa avgifter när jag flyttade eftersom jag hade delat upp mitt lån i tre (och ni tycks ha delat upp i fem!).

Då är jag med. Så det ska egentligen stå så här typ?

Bindningstid Lånebelopp. Exempelränta
3 månader Xxxx. 1,99
3 månader. Xxxx. 1,99
3 månader Xxxx 1,99
3 månader. Xxxx. 1,99
3 månader. Xxxx 1,99

Ja och det kommer det väl göra om ni kommer överens om det. Jag tolkar bilden du bifogade som att det bara var bankens rekommendation, men att ni inte accepterat den. Som en sammanfattning av deras rådgivning. Såvitt jag vet finns det ingen nackdel att dela upp lånet i flera delar. Har jag fel hoppas jag någon här skriker till.

:+1:Tack för hjälpen.

1 gillning

Jag hade fyra delar från början, alla 3-mån rörligt.
Satte upp det så att all amortering skedde på ett lån.
Har ingen egentlig betydelse men jag gillar att beta av ett lån i taget.
Nackdelen som kan uppstå är att man hamnar i färre antal lån i framtiden och kan inte flytta på samma sätt.