Lågrisk portfölj

Hej,

Jag har precis börjat spara och tyckte att Nybörjarportföljen passade mig väldigt bra! Tack så hemskt mycket för denna sida. Har hjälpt mig extremt mycket.

Skulle gärna vilja se råd inför en lågrisk portfölj? Har du en sådan artikel? Har försökt söka mig fram men finner tyvärr inget.

Du har dessutom en Rikatillsammansportfölj som jag gillar starkt men tyvärr kan man inte köra den via Avanza?

Jag som ny här hade verkligen uppskattat ifall du gav lite mer råd till nybörjare som hoppar på din resa. Mer direkt information om vilka fonder och hur en portfölj bör se ut.

Tack på förhand

Hej Ali!

Kul att du har hittat hit och välkommen!

Finns väldigt många artiklar här på bloggen som du kan läsa, skickar med några förslag:

Angående lågriskportfölj så kan du göra en sådan genom att sänka andelen aktier mot räntor och således få en portfölj med lägre risk.

Hej

Jag tycker den här artikeln av Meb Faber är väldigt intressant på temat “låg risk”.

https://mebfaber.com/2019/01/24/the-stay-rich-portfolio-aka-how-to-add-2-to-your-savings-account/

Man får va lite försiktig så att man inte hamnar i en “låg risk” situation där värdet faktiskt minskar pga inflation, devalvering osv… Det kan lätt bli så om man bara har räntor.