Lån på storbank, men sparande utanför

Hej,

Vi ska snart ha ett samtal med vår bank (Nordea) angående vårt sparande.
Det var i anslutning till att vi ökade på vårt huslån som de tog upp detta och de verkar tro att vi inte har något sparande alls idag, men i själva verket har vi vårt sparande på Lysa (pension, barnspar m.m.).
Nordea kommer ju givetvis ha åsikter om detta och vilja att vi lägger allt vårt sparande hos dem istället.

Det är jätteläskigt och vi känner oss otroligt små och sårbara i denna situationen.
Vi behöver peppning, fräscha argument och information om hur vi slipper ha våra sparpengar på ett ställe där vi inte vill ha dem! (För det ser ut som att Nordeas sparrobot Nora är dyrare, om jag förstår det hela rätt).
Vi har ju valt Lysa just för att det är enkelt och relativt billigt och att Lysa hjälper till med att balansera.
Hur stor är risken att Nordea börjar krångla med saker som att ge oss mindre “rabatt” (som de kallar det) på räntan eller ställer till det på något annat sätt?
Har någon en rekommendation på någon annan storbank som faktiskt låter dig ha dina sparpengar där du vill? Hypoteket i all ära, men vi kommer ju behöva göra fler renoveringar och öka på lånet ytterligare så småningom, så jag antar att vi är fast i storbankernas våld ändå?

Det måste ju vara fler som varit i samma situation. Hur gjorde ni?

Vi har bolån samt lönekontot och barnens transaktionskonton hos SEB, där vi även har en liten kontantbuffert och ett högst symboliskt månadssparande (<3% av vårt totala månadssparande).

Resten ligger hos aktörer med vettigare utbud och användarvänliga plattformar, som Avanza.

Jag var supertydlig mot SEB och förklarade att deras utbud inom aktie- och fondsparande ligger ljusår efter de bästa på marknaden. Som ansvarsfull bolånetagare kan jag tyvärr inte lägga min aktieportfölj hos en aktör som SEB.

Det var inga problem. Efter att jag även förklarat att jag hade alternativa bolåneerbjudanden hos flera konkurrenter till SEB.

3 gillningar

Hej!
Jag sitter lite i samma sits där jag har nyligen fått bolån hos Handelsbanken och som krav i deras erbjudande ville de att jag ska spara hos dem och bokade därefter ett till möte för detta. Jag är personligen helt ok med att pansionsspara hos dem men annars vill jag följa min egen plan med att spara på Avanza+Lysa. När jag blev tillfrågad om jag har några andra investerade pengar och om jag månadsspara så sa jag helt enkel nej och nej, det kanske är bara jag men jag tycker att jag har ingen obligation gentlemot dem att säga hela min sparstrategi och långtidshorisont och försöka bli såld en massa tjänster och “tips” som jag inte vill ha.

1 gillning

Vi har Handelsbanken. De har aldrig frågat vad vi har utanför banken. Vi har aldrig nämnt vad vi har utanför banken.

I värsta fall hade vi väl startat ett månadssparande på 100kr hos Handelsbanken om det hade krävts för att göra dem glada.

I ert fall har Nordea fin-fina fonder, så jag hade inte oroat mig att starta ett litet månadssparande hos dem [Motsvarande LYSA- och basportföljen hos gammelbankerna | Bästa fonderna hos de olika bankerna].

Hade de krävt större engagemang hade jag bytt bank.

1 gillning

Exakt så gjorde vi hos Nordea (30€/mån), har även personkonto (utan extra kostnad) som jag aldrig använder där eftersom det ingick i “paketet” när vi tecknade lånet.

2 gillningar

Förklara att ni är nöjda med det sparandet ni har för närvarande och att det finns fler banker som kan erbjuda bolån :slight_smile: skulle gissa att de hellre har kvar er som bolånekunder utan sparande hos dom än att bli av med er helt?

1 gillning

När jag pratade bolån med Nordea sa de att jag inte alls behövde ha någonting annat hos dem.

Själv har jag Idag DanskeBank och har en liten buffert hos dem men det mesta av sparandet på Avanza. Inte alls ovanligt att ha det så.

1 gillning

När jag jämförde banker så sa t ex Handelsbanken att vi var tvugna att bli helkund för att ens få bolån
Jag sa att vi inte är intresserade och valde en annan bank.

1 gillning