Lån till fastighet utan kontantinsats?

Hej.
Någon som vet vad som gäller här?
Jag och sambon kommer inom kort troligen få möjlighet att köpa 1/3 av en skogsfastighet för taxeringsvärdet.

Har börjat kolla runt lite med olika banker för att se vad de kan erbjuda för ränta.

Jag förutsatte att vi skulle kunna låna hela beloppet eftersom ju marknadsvärdet är betydligt högre än taxeringsvärdet.

Första bankkontakten jag pratade med hävdade att man bara fick låna 75% av köpeskillingen, ifrågasatte lite och då började hon tveka och sa att det kanske skulle gå att låna 85%.

För några år sedan köpte vi nuvarande fastigheten och som jag minns det skulle vi fått låna mer än köpeskillingen (för bygge av ekonomibyggnad), vilket vi i och för sig inte behövde göra.

Standard är att man räknar på marknadsvärderingen. Mycket vanligt att fastigheter säljs inom familjer och släkter till priser under marknadsvärdet oftast just av anledningen att man ska ha råd samt att man ska kunna låna större delar av köpet.

Gällande skog verkar 75% belåningsgrad vara en riktlinje som flera banker följer.

Vilken bank kontaktade du? Var det ett lokalt kontor nära marken? Jag har inte gjort mer än ett par fastighetsaffärer, men det brukar vara en fördel med lokala kontakter.

1 gillning

Inledande kontakten var på telefon med närmaste SEB kontor.
Har inte fått något erbjudande ännu utan hon skulle återkomma nästa vecka.
Är överraskad av hur långsamma bankerna är.
Mailade SEB, Handelsbanken, Swedbank och Nordea i tisdags. Bara SEB som hört av sig.

Ska höra med Länsförsäkringar (nuvarande bank) och Landshypotek också.

Tips på någon bank jag missar?

Belåning på skogsfastigheter ser normalt lite annorlunda ut. För att kunna få ett hypotekslån räknas slutavverkningsbar skog bort från värdet. De antas kunna skiljas från fastigheten i någorlunda närtid. Osäker på om alla banker har samma regelverk men troligtvis.

Har pratat med LF och Handelsbanken idag.
Inga problem att låna på 75% av marknadsvärdet. Alltså inte 75% av köpeskilling.

Däremot så kan det vara problematiskt att vara flera låntagare med samma fastighet som säkert.

Båda rekommenderade att vi lånade allt på befintlig fastighet som vi äger i stället.

Tyvärr har jag inga råd att komma med, men tycker att tråden är super intressant då jag går i tankar kring att ge mig in i en diskussion kring köp av en skogsfastighet ”off market”. Du får gärna återkomma med hur ni löst detta när det fallit på plats. Stort lycka till.

Min erfarenhet är också att slutavverkningsbar skog räknas bort.

Tänk dig själv om du köper en skogsfastighet för 1 miljon, belånar den med 750 000 och sedan avverkar för 500 000 kr. Det är just detta bankerna vill undvika.

Ja det låter rimligt. Dock är det ju konstigt att räkna på priset vi betalar och inte på värdet.

Jag är ganska övertygad om att marknadsvärdet är minst dubbla taxeringsvärdet.

Det rimliga borde kanske vara att bevilja lån på värdet av marken plus byggnader och då räkna bort skogen. Men just detta har ingen bank sagt.

Marken som träden står på beräknas normalt till en bråkdel av marknadsvärdet för fastigheten, så som skogsägare är jag glad att så inte är fallet. :slight_smile:

Tomas. Ja den bank bara går på köpeskillingen i samband med förvärv av exempelvis föräldrar anser jag inte vara kompetent.

Du nämner inget om någon skogsbruksplan. Är det en något större skogsfastighet bör det vara fråga ett från din bank. Jag gissar att du inte kommit i kontakt men någon lantbruksrådgivare. Landshypotek bör ha kunskapen att erbjuda ”rätt” belåning.

Fastigheten är på 52 ha
Skogsbruksplan gjord 2020 finns, vilket jag sagt.

Kontakt på Länsförsäkringar och Handelsbanken verkade vara bra insatta och har sagt att lån inte ska vara några problem.

På Landshypotek måste man fylla i formulär på hemsidan och bifoga bokslut osv. Har gjort det för nuvarande fastigheten och då var det ingen konkurrenskraftig ränta de kunde erbjuda. Men ska försöka igen.