Lån till nyproduktion man inte längre ska flytta in i

Hej!

För ett antal år sen nu så köpte jag och mitt ex en nyproduktion. Typ för 18 månader sedan gjorde vi slut, men avtalet på lägenheten var bindande.

Tanken var då att sälja lägenheten efter upplåtelseavtalet men innan inflytt för att slippa ta lån.

Efter det så har ju marknaden ändrats lite så att säga och att få sålt på ritning har inte gått hitils.

Har pratat med min bank, ICA Banken, där vi hade lånelöfte men de vill inte ge lån eftersom vi inte ska bo i lägenheten.

Så jag undrar om Rikatillsammans har tips på en bank som kan tänkas tillåta oss att ta ett lån (antingen ett riktigt bolån eller ett “korttidslån”) så vi kan betala för lägenheten innan vi säljer den.

1 gillning

Det är inte givet någon smart modell att alltid vara öppen med alla omständigheter. Jag tror inte att någon bank skulle ställa upp på att bevilja bolån för en lägenhet som du inte ska bo i. Det beror på två saker:

1. Det kostar en del att hantera bolån. Banken får igen kostnaderna över tid. När tiden är kort blir det en förlust.
  2. Det typiska fallet för att bevilja lån till lägenheter som du inte ska bo i är spekulation. Det vill ingen bank medverka till.

Om du inte är öppen med detaljerna borde allt däremot vara lugnt.

1 gillning

Hej,

Nä jag förstår att bankerna inte vill medverka till spekulation. Här är ju dock inte så fallet.

Funderar på hur mycket bankerna “gräver” i en som kund? Kollar man lite så kan man t.ex se att mitt ex bor med någon annan (men “utifrån” så skulle man ju kunna gissa att det är åt andra hållet, att hon skulle flytta ifrån honom till mig)

1 gillning

De ”gräver” över huvud taget inte. Den information de tar in är den som en kreditupplysning från UC ger och information som du själv lämnat. Jag har egen erfarenhet av att ha undanhållit väsentliga fakta när jag beviljades bolån. Det var inga problem alls med det. Jag skrev om det i en annan tråd för rätt länge sedan.

1 gillning

Instämmer med JesseX till fullo. Banker är en “fabrik” med ett löpande band som spottar ut bolån. Att grotta ned sig i en massa utredningsarbete kostar pengar och sänker lönsamheten.

5 gillningar