För ett antal år sedan ärvde jag en del pengar. En del av pengarna använde jag för att betala av lånet på huset och en annan del investerades i fonder på Avanza. Nu i efterhand inser jag att när det gäller lånet så betalade jag ett större belopp för att på den tiden slippa en bolåneränta på cirka 1.2% - och det var innan ränteavdraget. Nu i efterhand så var det en väldigt dålig avkastning. Det blev extra tydlig när jag såg hur resterande pengar växte på Avanza.
Nu kan ni säga att det är lätt att vara efterklok när man vet hur marknaden har utvecklats. Sant – så är det. Men om förutsättningarna är att man investeringar i indexfonder, har en lång tidshorisont och tryggt jobb, varför borde man inte vara belånad för att få till en viss hävstångseffekt?
Om svaret på ovan fråga är nej, varför väljer många som har bolån att varje månad månadsspara i värdepapper? Varenda person som köper fonder varje månad och inte amorterar extra väljer att ha en hävstångseffekt på sina investeringar.
Jag har nu möjlighet att i samband med ett nytt husköp ta ett bolån och jag går i tankarna om att göra det för att investera ytterligare i aktiefonder.
Förutsättningarna är dessa:
- Har ett stabilt jobb
- Tänker endast låna cirka 6-800 000 kronor. Huset är värderat till 3 000 000 kronor.
- Räntekostnaden för ovan belopp är inte så mycket relativt sett. Många har lån över två miljoner kronor. Man kan även uttrycka det som att min skuldkvot är relativt låg jämfört med andra som har bolån.
- Med anledning av lånebeloppet så kommer det inte att finnas ett amorteringskrav.
- Jag kommer fortfarande andra pengar på ett buffertkonto.
Tankar och funderingar kring detta?