Om du har en bostad som är värd ca 10 miljoner kronor (inga lån). Skulle man kunna belåna bostaden och betala räntekostnaderna samtidigt som man investerar de lånade pengarna på börsen? Jag har hört talas om folk som gör så.
Exempel: Du belånar bostaden, får 4 miljoner (+/-) betalar 2% ränta varje år och investerar de 4 miljonerna i typ en global indexfond med 6-7% avkastning under lång sikt. Är detta något som skulle gå?
Kort svar: Ja. Tror de flesta av oss gör så. För egen del så ammorterar jag så lite jag kan på min bostad, för att kunna lägga in så mycket som möjligt på börsen. Nu när räntan är låg så är det en väldigt bra affär om man har en någelunda lång tidshorisont.
Jag tänker att man får vara väldigt försiktig med denna typ av strategi. Att låna för investering är ju i sig en vedertagen strategi (t.om. AP7 Såfa kör ju hävstång mha lån). En risk jag ser är att räntorna går upp samtidigt som börsen går knackigt. Vad händer den dagen då räntekostnaden börjar bli svettig och investeringarna ligger under ursprungsvärde?
Min poäng: betänk risken och undvik att hamna i en tråkig sits.
Med amorteringsreglerna så blir det ju rätt mycket pengar som ska ut varje månad om man hamnar över 70% belåning samt 4,5 ggr årsinkomsten.
Men ligger man väldigt lågt i belåning så kan man absolut göra så, om man känner sig trygg med att man vet vad man gör och tar rätt risk.
Jag planerar att göra så här själv men vill vänta tills det kommer ett tydligt läge. Det är ändå så att börsen för det mesta är “dyr”. Att det är så är en av mina egna läropunkter från RT. Vid vissa tillfällen kommer det kriser och annat när det blir billigare. Då kan det finnas en poäng i att belåna bostaden. Man skulle säkert kunna tjäna pengar även under andra omständigheter men det känns bättre om jag med en normalvärdering av börsen ligger på plus 10-20% åtminstone. Sedan är det också en viktig parameter att ha ordentligt med kassaflöde som kan täcka upp för avvikelser. Det räcker inte med att bara ha en stor summa pengar utan det behövs också ett rejält överskott varje månad för att bygget ska kännas stabilt. Då kan man ställa om till att amortera bort skulden id behov. Det är också bra med utdelningar som då också kan ställas om till amortering.
Om du hade haft 2 miljoner (till exempel) i lån på huset och samtidigt haft 2 miljoner sparade på ett konto hade du säkert inte ens tyckt det var konstigt att investera sparpengarna. Men om man går åt andra hållet dvs. lånar tillbaka pengar som man redan amorterat bort huslånet med så känns det konstigt. Jag har själv gjort det. Men nu efter ett par år har jag släppt tanken på att jag lånat för att investera. Jag tänker att jag har ett lågt belånat hus och jag bor billigt plus att jag har ett bra sparande.
När är det krav på att man måste amortera? (Dum fråga kanske) men är relativt ny i detta
1% av lånebeloppet över 50% belåning samt 2% över 70% belåning.
Så allt under 50% är amorteringsfritt om man vill, givet att man inte lånar över 4,5 gånger sin årsinkomst.
I övrigt är det ju rent krasst som @EnAnnanAnders skriver att “alla” med ett bolån som samtidigt investerar på börsen gör detta. Även om man inte utökat bolånet för ändamålet.
Tack! Är det årsinkomst i hushållet eller för den enskilde?
Årsinkomst för låntagarna.
Har halv belåning (49.9%) och amorterar inte mer. Investerar i bland annat fonder istället. Har inte värderat upp huset utan har betalat ner ca 20 års amorteringar på 2 år. Behöver inte ta mer risk, min privatekonomi är alldeles utmärkt som den är