I en annan tråd konstaterades att ”amortering på bolånet är ett bra sätt att få en ”hedge mot korta räntor”. Samtidigt nämndes att alla inte har bolån.
Finns det något mer strukturerat tänk kring detta? Borde typ hälften av månadssparande omallokeras till amortering eller vad är en bra modell?
Jag tänker mig att man iallafall i teorin skulle kunna utöka bolånet senare, om man vill. Jag uppfattar också att det gällande belåning finns två skolor. Några säger att det är smart att ha bolån och istället investera maximalt medan andraget en poäng av att vara skuldfria.
Nä, det låter bakvänt i mina öron. Grunden för rationella investeringar måste vara en målallokering, inte ett omallokeringsflöde. Frågan blir då hur stor blankningsposition man vill ha mot valutan i fråga, och är bolånet större än så ska man amortera och annars ska man utöka lånet.
I slutändan handlar det om din riskaptit och om du värdesätter likviditet.
För riskaptit:
Bolån är relativt billiga (ca 1% högre ränta än säkra räntan), så att använda dem för att investera på börsen är ett effektivt sätt att få hävstång i sitt investerande, speciellt med tanke på ränteavdraget. Dvs, ta en kostnad på säkra räntan +1% för att få en uppskattad avkastning på säkra räntan +4-5%, (skatteskillnaden exkluderad).
För likviditet:
Det är mycket jobbigare och långsammare (och inte alltid möjligt*?) att låna upp mer på sin bostad än att amortera, så om du värdesätter att ha pengar till hands kan det vara värt betala en “likviditetspremie”. Du kan alltid amortera extra vid vilket tillfälle du vill.
*) Om livssituationen förändrats (pension, eget företag osv) eller värdet på huset gått ner kan banken gissningsvis neka upplåningen.
Allt är inte svartvitt.
Men för den stora massan är det nog vettigt att amortera mera, om man inte har disciplin att låta pengarna göra långsiktigt nytta på annat vis.
Med det sagt har jag inte amorterat en spänn sen husköpet 2010. Alla pengar har lagts på börsen och värdehöjande renovering. Huset har stigit i värde från 4 till drygt 10 MSEK. Amortering hade inte gett samma effekt.