Låna pengar i vilande bolag (5/25)

Jag har ett vilande bolag (trädabolag) där jag är inne på trädoår 2 av 5. Kapitalet är placerat i en KF i Avanza med billiga indexfonder. Jag har haft en mild belåning på knappa 10% för extra hävstång genom Avanzas billiga VP-kredit (1,99% ränta upp till max 10% belåning).

Nu har börsen som bekant kraschat och värdet på mina fonder gått ner ordentligt. Min belåning har därmed också stuckit iväg en bra bit över 10%, och därmed ökar räntan till runt 3,25% (på hela krediten, inte bara delen som överstiger 10%).

Jag har ingen cash i bolaget som jag kan använda för att minska krediten. Jag vill heller inte sälja värdepapper i KF:en om jag kan undvika det - att sälja och sedan köpa tillbaka utläser tråkiga skatteeffekter.

Funderar därför på om jag kan toppa upp bolaget med privata medel. Antingen som aktieägartillskott, eller som ett lån från mig personligen till bolaget (lån i motsatt riktning är ju som bekant förbjudna).

Finns det något i reglerna kring trädabolag som hindrar mig från ett göra något, eller båda, av ovanstående grejer? Riskerar jag med någon åtgärd att väcka upp bolaget ur trädan sett i Skattemyndigheternas ögon?

1 gillning

@monica eller @redovisning - är det här något som ni kan?

Man får ju inte på något sätt inverka i investeringsbeslut i ett trädabolag, i mina öron låter det här just som ett investeringsbeslut.

Det är inga problem att vara involverad i investeringsbesluten om det faller inom tidigare prövade mål:

Oklart vad du menar. Det är schablonbeskattning i KFen. Om du gör en ny insättning så räknas den med i beskattningen oavsett om den kommer från egen insättning eller krediten).

Jag är inte expert på aktieägartillskott eller egen insättning i trädabolag, men jag skulle inte utmana ödet, utan bara sälja av.

2 gillningar

Låter ju kanon, varför skulle man då betala för diskretionär förvaltning. Reglerna kunde ju dock vara tydligare så man slipper risken att det blir rättssak för att få veta var gränsen egentligen ligger.

Tack för svar Monica.

Vad jag menar är just att om jag säljer av 1 mkr från KF:en nu för att sedan - när jag väl kommit på grön kvist igen - stoppar in 1 mkr i KF:en igen så kommer dessa 2 transaktioner (som ju netto är +/- 0) skattemässigt ses som att jag stoppat in +1 mkr i KF:en. Detta vill jag undvika.

Och det kan undvikas. Avanzas VP-kredit ligger utanför KF-skalet. Att stoppa in eller ta ut pengar från VP-krediten påverkar inte KF:ens värde, och inte heller beskattningen av KF:en.

Det är alltså VP-krediten jag vill ”toppa upp” (eller rättare sagt betala av) med externa pengar utifrån. KF:en vill jag låta stå orörd.

Jag ser det inte som investeringsbeslut. Snarare bara någon slags ”operational maintenance”.

I en KF hos Avanza betalar man varje kvartal schablonskatt. Har man belåning så betalar man också löpande räntor. Om man då inte har en massa cash liggande för att betala dessa löpande kostnader så måste man antingen tillföra cash till bolaget, alternativt sälja av värdepapper i KF:en.

Kan tycka att det sistnämnda alternativet - att sälja av värdepapper - kommer närmare definitionen ”aktiva investeringsbeslut” än alternativet.

Men det är min syn, jag vet inte vad skattemyndigheterna tycker om saken.

1 gillning