Lån i trädabolag (5:25)

Finns det några hinder från att ligga kvar med lån i bolag som lagts i träda enligt 5:25-reglerna? Eller sagt på egtt annat sätt, skulle lånen i bolaget på något sätt kunna tolkas som att bolaget är aktivt enligt Skattemyndigheterna?

Bolaget är helt passivt, alla pengarna ligger i en KF i Avanza med “diskretionär” förvaltning (Avanza Auto). För att få lite hävstång på placeringen så har jag belånat ca 10% (som VP-lån) till billig ränta.

Eftersom avkastningsskatt i KF dras kvartalsvis (och då från VP-lånet/krediten eftersom jag inte håller cash på KF:en), och då Avanza räknar ränta på VP-lånet månadsvis, så rör sig kreditsaldot upp och ner en del. Men det betyder ju inte att jag är “aktiv” (och jag hoppas att Skattemyndigheten ser det på samma sätt).

Jag har väldigt svårt att se att det skulle ha någon betydelse, men känns alltid läskigt att ge råd kring just 5:25…

Det är väl inte helt upp åt väggarn omöjligt att att beslut om att belåna sina värdepapper skulle kunna tas för en sådan handling som aktivt bidrar till vinstgenereringen.

Fast om jag ligger med en fast belåning på 10% av portföljvärdet (ränta 1,99%) och alltså en fast hävstång 1,1, från det att bolaget en gång var aktivt och pengarna ”las på hög, genom alla 5 åren till dess att jag säljer år 6. Då har ju inget aktivt gjorts under de 5 trädaåren.

Sedan att räntor och avgifter dras från krediten (istället för själva KF:en) är ju inget jag aktivt styr över eller ens kan påverka - det är Avanzas konstruktion.

1 gillning

Det är inga problem. Du kan ägna dig åt ganska aktiv förvaltning utan att det resulterar i att andelarna kommer att anses som kvalificerade. Jag har svarat på detta i ett antal trådar innan med domslut och praxis.
Så ingen fara.

2 gillningar

Är frågan om belåning prövad?

Nej, kriteriet är om du som person aktivt bidrar till inkomsternas förvärvande. Att vid ett tillfälle slå på värdepapperskrediten på kontot faller definitivt inte in på det. Ska se om jag hittar mina anteckningar.

Man kan ju tänka att det minskar aktiviteten. Min poäng var att det är avgjort att man får göra ett antal affärer om året men att ta ett beslut om belåning skulle kunna hamna i en helt annan kategori av företeelse. Jag vet inte. Vet inte om någon vet. Veta är er starkt ord.

Högsta förvaltningsdomstolen anser att följande sammantaget inte gör att andelarna anses kvalificerade (sen bedöms varje del för sig):

• 7,5 miljoner i kapital
  • mindre 10 h arbetsinsats/år för att hantera transaktionerna
  • 1,4 miljoner i omsättning (köp/säljtransaktioner)
  • 52 transaktioner per år

Ovanstående sammantaget bedöms inte som att man är aktiv. Om du kickar igång en värdepapperskredit och kör Avanza Auto är mina öron helt ofarligt.

4 gillningar