Hej,
Jag är 58 år och blev arbetslös under pandemin. Funderar på att pensionera mig, då jag har ett bra pensionskapital i ryggen. Finns det någon här som har erfarenhet av att låna pengar som pensionär?
Räknar bankerna min pension som inkomst eller finns det andra parametrar?
Vad ska du låna pengar till något? Är det ett blancolån eller till en bostad? Generellt så är det sjukt svårt för pensionärer att låna pengar. Även om de har en obelånad bostad. Det du har sparat räknas inte eftersom du teoretiskt skulle kunna skänka allt till Cancerfonden dagen efter att du har fått lånetZ
Jo, det var till bostad jag tänkte. Är nu skuldfri, men tänkte byta bostad
Och då kanske låna lite till den.
Då är det bra att göra det nu. Det du får tänka på är din anställning. Det kan bli svårt att få nytt lån om de gör en kreditupplysning och upptäcker att du saknar inkomst.
Inte direkt erfarenhet men pratade med en kompis i helgen som precis lånade pengar på SEB på obelånat hus (till ca 30% belåning) trots att han har relativt låg inkomst (pension plus extra jobb) … så det går att låna som pensionär men man får nog fråga på olika banker tills man hittar rätt bank/person.
Det verkar som att en del banker luckrar upp synen att bara titta på inkomster/pension och också börjar ta hänsyn till bostadens värde och övrigt kapital. Det är ju rätt säker att låna ut 30% på en bostad så affären lockar nog banken. Fick inte superlåg ränta men helt ok och bundet på 5 år.
Skönt att det förändras. Det sista man vill ha är ett dyrt jädra seniorlån med 4-5% ränta.
Tack för info, jag har kollat runt lite men får lite olika och diffusa svar tycker jag.
Det traditionella svaret om bolån under pension har varit så kallade senior lån som kostar 3-4% mer. Det är typ som sista utväg men inte annars
Kul i alla fall att det ser ut att finnas alternativ på rätt bank med rätt person